IT-virksomheden 21st.dk vil gøre markedet for dagligvarer mere gennemsigtigt med en ny Internet-tjeneste, Dagligvareguide. Den giver et samlet overblik over priserne på de 33 dagligvarer, som danskerne bruger flest penge på. Priserne er hentet i supermarkederne Fakta, Føtex, Irma,
ISO, Kvickly, Netto og Superbrugsen. Dagligvareguide bruger de til enhver tid gældende tilbudspriser og præsenterer udgiften ved det ugentlige indkøb for eksempelvis en familie med to børn i de forskellige supermarkeder. Der er
desuden forvalg for familie med baby, enlige og to personer. Derudover kan forbrugeren selv sammensætte sin egen indkøbskurv.
Dagligvareguide giver også en samlet oversigt over alle varegrupper, hvor forbrugeren kan vælge specielt at checke priserne på mærkevarer og økologiske varer. Desuden er der et debatforum om indkøb, hvor forbrugerne kan deltage.
Dagligvareguide er den tredje forbrugerservice, som 21st.dk lancerer på www.infomarked.dk. Målsætningen er ifølge firmaet at skabe klarhed og overblik for den danske forbruger. Hidtil har Infomarked.dk lanceret tjenesterne Forsikringsguide og Shopguide. Flere services vil følge,
bl.a. Bankguide, Udsalgsguide, Fagforeningsguide, Offentlig Transportguide og Børneinstitutionsguide, fortæller firmaet.
I Forsikringsguide tages kampen op med det, der kaldes den uigennemskuelige forsikringsjungle. Her kan forbrugerne checke, hvad deres forsikringer faktisk kunne koste, hvilken dækning de kunne få svarende hertil, samt hvilken service de forskellige selskaber yder. Ved at taste egne forsikringsoplysninger ind får forbrugeren umiddelbart sammenlignet sine forsikringer med de 5 billigste og de 5 dyreste i denne kategori.
På Infomarked.dk finder forbrugeren også Shopguide, som er en samlet oversigt over e-handelsbutikker i Danmark. Shopguide opregner alle butikker efter branche og anmelder et antal inden for hver forretningskategori. Butikkerne bedømmes på brugervenlighed, produktudbud, kvaliteten af leverancen samt betalingsmetoder. Der gives også en mere
kvalitativ beskrivelse af den enkelte butiks stærke og svage sider.
Firmaet har også åbnet et nyt børnesite, www.hos-arthur.dk. Her kan børn oprette deres egne fortorvsbutikker, hvor de kan sælge gammelt legetøj, blade og hvad de nu end gerne vil sælge eller købe. Der kan sendes fødselsdagskort, ønskesedler og udveksles gode ideer og erfaringer.