Klumme: Innovation og social ansvarlighed - kan det kombineres?

Danske virksomheder skal blive bedre til at se sammenhængen mellem et socialt ansvar og en god forretning, mener iværksætter Jonathan Løw.

I England og USA er de rigtigt langt fremme med det - tanken om at innovation og forretning kan drives med udgangspunkt i et socialt ansvar. Dvs. at man (videre-)udvikler sin virksomhed med det udgangspunkt, at den skal være socialt bevidst og ansvarlig - og endda har det som sin primære drivkraft i visse tilfælde. »Social innovation« hedder det så med et pænt ord, hvis det er kernen i ens forretning. Ellers blot corporate social responsibility for nu at bruge en nem betegnelse

Social innovation foregår også i Danmark, men især vil jeg sætte fokus på den falske modsætning, som nogle gange opstilles i Danmark mellem et socialt ansvar og en fornuftig bundlinje - når nu næsten al udenlandsk forskning og fakta peger på det modsatte. Altså at det kan betale sig at gøre noget godt.

Min hovedpointe er derfor den, at man netop ved at vise ansvar kan skabe overskud i virksomheden. Således behøver det sociale ansvar ikke længere kun være drevet af ønsket om at gøre noget godt i samfundet - for det vil kun vinde gehør i de firmaer, hvor det gennemsyrer hele virksomhedskulturen - og ikke beror på enkeltinvididers holdninger.

Nej, i stedet skal man turde tro på, at kan betale sig for virksomheden at tænke i sociale baner. Og det gælder hvad enten, at den sociale ansvarlighed (CSR) drejer sig om medarbejderforhold, leverandørstyring eller, som vi interesserer os for hos Engodsag.dk, et bredere engagement i omverden via NGO'er.

Jeg vil slutte af med et citat fra David Grayson, der er formand for Storbritanniens Small Business Consortium og har fremført en væsentlig pointe om virksomhedernes berøringsangst i forhold til emnet. Og som samtidig netop understreger, at skal den sociale ansvarlighed for alvor tage fart, så skal virksomhederne kunne se det som både en god sag OG en god forretning. Ellers får vi aldrig alle med på vognen ...

»Der er mange, der siger, at de ikke vil have, at folk skal misforstå deres motiver, for de gør det ikke for profittens skyld. Men det er en naturlig konsekvens. Der er ingen modsætning mellem etiske forretningsmetoder og profit.«

Hos Engodsag.dk mener vi, at danske virksomheder skal blive endnu bedre til at se sammenhængen mellem et socialt ansvar og en god forretning. Derfor arrangerer vi den 14. november en stor konference om emnet. På konferencen kan du bl.a. opleve Christian Stadil, direktør for Hummel, og Steen Hildebrandt, professor ved Handelshøjskolen i Århus, fortælle om deres aktuelle bog om emnet. Interesseret? Så send dit navn og e-mail til liselotte@engodsag.dk - så tilføjer vi dig helt gratis på listen.

Jonathan Løw er medstifter af Engodsag.dk




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cyber Briefing

Computerworld giver dig hver måned 30 minutter med de nyeste cybertrusler, konkrete angreb og brugbare råd. Få indsigt i AI og sikkerhed, compliance, risikovurdering og forsvarsstrategier. Tilmeld dig næste Cyber Briefing nu.

14. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere