Klumme: Innovation og social ansvarlighed - kan det kombineres?

Danske virksomheder skal blive bedre til at se sammenhængen mellem et socialt ansvar og en god forretning, mener iværksætter Jonathan Løw.

I England og USA er de rigtigt langt fremme med det - tanken om at innovation og forretning kan drives med udgangspunkt i et socialt ansvar. Dvs. at man (videre-)udvikler sin virksomhed med det udgangspunkt, at den skal være socialt bevidst og ansvarlig - og endda har det som sin primære drivkraft i visse tilfælde. »Social innovation« hedder det så med et pænt ord, hvis det er kernen i ens forretning. Ellers blot corporate social responsibility for nu at bruge en nem betegnelse

Social innovation foregår også i Danmark, men især vil jeg sætte fokus på den falske modsætning, som nogle gange opstilles i Danmark mellem et socialt ansvar og en fornuftig bundlinje - når nu næsten al udenlandsk forskning og fakta peger på det modsatte. Altså at det kan betale sig at gøre noget godt.

Min hovedpointe er derfor den, at man netop ved at vise ansvar kan skabe overskud i virksomheden. Således behøver det sociale ansvar ikke længere kun være drevet af ønsket om at gøre noget godt i samfundet - for det vil kun vinde gehør i de firmaer, hvor det gennemsyrer hele virksomhedskulturen - og ikke beror på enkeltinvididers holdninger.

Nej, i stedet skal man turde tro på, at kan betale sig for virksomheden at tænke i sociale baner. Og det gælder hvad enten, at den sociale ansvarlighed (CSR) drejer sig om medarbejderforhold, leverandørstyring eller, som vi interesserer os for hos Engodsag.dk, et bredere engagement i omverden via NGO'er.

Jeg vil slutte af med et citat fra David Grayson, der er formand for Storbritanniens Small Business Consortium og har fremført en væsentlig pointe om virksomhedernes berøringsangst i forhold til emnet. Og som samtidig netop understreger, at skal den sociale ansvarlighed for alvor tage fart, så skal virksomhederne kunne se det som både en god sag OG en god forretning. Ellers får vi aldrig alle med på vognen ...

»Der er mange, der siger, at de ikke vil have, at folk skal misforstå deres motiver, for de gør det ikke for profittens skyld. Men det er en naturlig konsekvens. Der er ingen modsætning mellem etiske forretningsmetoder og profit.«

Hos Engodsag.dk mener vi, at danske virksomheder skal blive endnu bedre til at se sammenhængen mellem et socialt ansvar og en god forretning. Derfor arrangerer vi den 14. november en stor konference om emnet. På konferencen kan du bl.a. opleve Christian Stadil, direktør for Hummel, og Steen Hildebrandt, professor ved Handelshøjskolen i Århus, fortælle om deres aktuelle bog om emnet. Interesseret? Så send dit navn og e-mail til liselotte@engodsag.dk - så tilføjer vi dig helt gratis på listen.

Jonathan Løw er medstifter af Engodsag.dk

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S