It-branchen skal gøre sig attraktiv over for de unge

Den ringe interesse blandt unge for it-uddannelserne vækker bekymring. Branchen bør aflive myterne om it-boblen og gøre sig til over for de unge, lyder det fra erhvervslivets organisationer.

It-branchen bliver nødt til at komme op af stolene og gøre sig attraktive over for de unge. Det er budskabet fra både IT-Brancheforeningen og Dansk Handel & Service, oven på at stadig færre unge vælger en uddannelse inden for it.

I dag får 44.023 unge besked om at de er optaget på deres drømmestudier og her viser statistikken at de unge fortsætter med at vælge de to-årige uddannelser til datamatiker og multimediedesigner fra, mens også det 6-årige datalogistudie på Københavns Universitet i år har oplevet 47 procents nedgang i antallet af studerende.

»Branchen er nødt til ustandseligt at komme med gode eksempler og signalerer at branchen er stabil. Gøre det synligt attraktivt at vælge en karriere inden for it,« siger direktør for IT-Brancheforeningen, Jakob Lyngsø, til ComON. Han er især bekymret over frafaldet til den længerevarende datalogiuddannelse.

Også hos Dansk Handel & Service rynker man øjenbrynene over de unges studievalg.

»Det står desværre i skærende kontrast til de behov virksomhederne har. Vi oplever en stigende efterspørgsel efter it-folk,« siger it-konsulent Søren Andersen fra Dansk Handel & Service og peger på en undersøgelse fra Stepstone, der for nylig viste at 19 procent af de adspurgte personalechefer havde svært ved at besætte it-stillinger mod 10 procent året før.

»Branchen må derfor vågne op og gå ud og fortælle, at it-uddannelserne godt kan føre til job bagefter, at kollapset i 2001 var enestående og at it-miljøet er fagligt innovativt,« påpeger Søren Andersen.

Annonceindlæg fra Deloitte

Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S