En tredjedel af alle mails som lander i danske indbakker er uønsket reklamepost - og mængden af spam ventes at stige kraftigt i de kommende år. Dansk Industri og ITEK mener at den tabte arbejdsfortjeneste ligger på mindst syv milliarder kroner om året. Det fremgår af beregninger, som kan læses i en ny antispamvejledning.
Konsulent Henning Mortensen fra ITEK vurderer at det faktiske tal kan være endnu større.
»Foruden det umiddelbare produktivitetstab er der en række følgeomkostninger, som ikke er med i regnestykket. Det kan f.eks. være udgifter til ekstra bredbånds-kapacitet og lagring af spam. Desuden indeholder spam-mails ofte ondsindet kode, som kan medføre flere udgifter,« siger Henning Mortensen til ComON.
Den nye vejledning fra Dansk Industri og ITEK skal hjælpe virksomheder og private brugere i kampen mod spam. Den anbefaler bl.a., at virksomheder bør fastlægge retningslinier for, hvordan de vil håndtere den uønskede reklamepost, og passe på, at de ikke selv bliver afsender af spam.
Faktisk kan man gennem ændret adfærd og tekniske foranstaltninger reducere mængden af spam til næsten ingenting. Det kan f.eks. være installation af et spam-filter på postserveren. Desuden bør man være forsigtig med at udlevere sin mail-adresse på nettet.
»Hvis man følger rådene i vejledningen kan man begrænse mængden af spam med mindst 90 pct.,« siger Henning Mortensen til ComON.
Den komplette vejledning mod gode råd om håndtering af spam kan hentes på ITEK's hjemmeside www.it.di.dk.