McAfee giver kun symbolske erstatninger

McAfee undskylder, men det bliver svært at tvinge firmaet til at betale erstatninger.

Både it-administratorer og private computerejere måtte i sidste uge rive sig i håret over computere, der genstartede i det uendelige eller slet ikke ville starte.

McAfee har allerede erkendt, at det var firmaets sløsede sikkerhedstjek af en virusopdatering, der knockoutede mange kunders computere. Men de mange ramte kunder skal ikke forvente økonomisk kompensation.

Erhvervskunder bliver spist af med et gratis sikkerhedstjek. ComON har tidligere skrevet, at McAfees private kunder i meget specielle tilfælde kan presse en kompensation ud af firmaet.

Men som mange andre softwareleverandører har McAfee beskyttet sig mod massive erstatningssager, fordi firmaet ikke som udgangspunkt kan gøres ansvarligt for følgeskader af virusprogrammet, forklarer Peter Lind Nielsen, advokat ved Bender Von Haller Dragsted.

”I licensbetingelserne har McAfee sikkert fraskrevet sig ethvert produktansvar over for sine kunder. De vil helt klart sige, at vores abonnement koster et par hundrede kroner om året. Hvis vi risikerer at betale erstatning til alle brugere, så ville programmet nærmere koste 100.000 kroner. Det er typisk at softwareleverandører har fraskrevet sig ansvaret,” forklarer Peter Lind Nielsen.

Men kan et hvert firma fraskrive sig erstatningspligt?

”Nej, ikke hvis der er tale om personskade. Men det er der jo ikke lige frem tale om ved et antivirusprogram. Men de kan være erstatningspligtige, hvis de har ageret groft uforsvarligt. Altså hvis det kan bevises, at de vidste, at opdateringen var fejlbehæftet, og at de alligevel valgte at sende den ud til brugeren,” siger Peter Lind Nielsen.

Plaster på såret
Mange virksomheder måtte lukke butikker på grund af den fejlagtige opdatering. Og i flere danske virksomheder var mange ansatte ude af stand til at arbejde, fordi deres computere nægtede at makke ret.

Men selv om de berørte firmaer hurtigt ville kunne pege på økonomiske tab, så er det ifølge den danske advokat heller ikke en klar adgang til erstatning. Firmaernes it-afdelinger har også et medansvar, og hvis de har rullet en fejlbehæftet opdatering ud i hele netværket uden at teste den først, så vil McAfee også kunne klare fri sag.

Men selv om antivirus-firmaet i forhold til økonomiske erstatninger har ryggen fri, så er det tydeligt, at McAfee gør alt for at undgå mere badwill i forbindelse med sagen.

Firmaets seneste plaster på såret er et tilbud til ramte virksomheder. Erhvervskunder får tilbudt et års gratis abonnement til McAfees Healthcheck Platform. Den indeholder fire timers konsulent-bistand med anbefalinger på baggrund af en gennemgang af firmaets sikkerhedsprocedurer.
Private kunder får abonnementet forlænget gratis. 

McAfee kom i vanskeligheder i sidste uge, fordi firmaets software betegnede Windows-filen svchost.exe som potentielt skadelig.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere