Erhvervslivet for gammeldags til »digitale indfødte«

Danmark roder i bunden af lande, der ikke er parate til at integrere den næste medarbejdergeneration - de såkaldte »digitale indfødte«. Det fastslår europæisk undersøgelse.

Der er lagt op til et digitalt kultursammenstød, når den nye generation af medarbejdere skal ind på arbejdsmarkedet.

Det skal ses i lyset af, at danske virksomheder er tæt på at skrabe bunden i en europæisk undersøgelse, når det handler om at tiltrække nye og unge medarbejdere - de såkaldte »digitalt indfødte.«

Analysefirmaet Forrester Consulting står bag undersøgelsen, der er bestilt af Xerox Europa, og har sat fokus på 1600 virksomheder i 16 forskellige europæiske lande. En undersøgelse, hvor Danmark har placeret sig på en kedelig næstsidste plads.

Undersøgelsen konkluderer, at generationen, der er født efter 1980 - de »digitalt indfødte«, konstant er online og ikke skelner mellem fritidsliv og arbejde. Desuden er den nye generation ifølge undersøgelsen vant til at håndtere informationer fra flere kilder samtidig og hurtigt.

Administrativ direktør i Xerox i Danmark mener, at den teknologiske udvikling ofte bliver misforstået af virksomhederne.

»Mange har forbud mod at gå på internettet eller restriktioner i forhold til, hvad de må bruge det til. Det er forbudt at lægge private spil eller programmer ind på din computer. Det vil den næste generation ikke acceptere. Deres fritid og arbejde hænger sammen på en måde, så de ikke kan arbejde, hvis de ikke har lov til det,« siger Morten Felding, der er administrerende direktør i Xerox Danmark til Berlingske Tidende.

Han mener, at det er noget pjat, at virksomhederne ofte begrunder forbudene med sikkerhedshensyn eller båndbredde.

Opfattelsen bliver bakket op af Steen Hildebrandt, som er professor i organisations- og ledelsesteori ved Handelshøjskolen i Århus.

»Man kan ikke dressere moderne mennesker til at være én type mennesker i arbejdstiden og en anden type i fritiden. For mig at se, er det en mistillidstænkning. Du er nødt til at have politikker og holdninger, men der kan ikke være forbud,« siger han.

Netcompany A/S

Network Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job