Hvis man bedømmer Facebooks popularitet ud fra de danske medier, så kan man forledes til at tro, at den sociale hjemmeside har et indiskutabelt verdensherredømme.
Men sådan ser situationen ikke lige frem ud med kinesiske briller.
En optælling af de mest benyttede sociale tjenester i Kina viser, at man skal langt ned på listen for at finde de sider, som ynder stor popularitet i Vesten.
For eksempel skal man ned på en 11. plads for at finde MySpace. Helt nede på 16. pladsen kommer Facebook med sølle halvanden million brugere. MySpace har seks millioner, men det er langt fra de 50 millioner, som MySpace-ejer Rupert Murdoch har håbet på.
Det skønnes, at 300 millioner kinesere bruger nettet dagligt.
Ingen af de resterende sider i topstriden har nogen bemærkelsesværdige markedsandele uden for Asien. Men når hjemmemarkedet er så stort som i Kina, så er der ingen grund til at brede sig ud over grænserne. QQ har for eksempel 376 millioner brugere i Kina. Det skulle eftersigende give en omsætning på en milliard dollars sidste år.
Løsningen for at sparke døren ind og tage flere markedsandele fra de lokale spillere i Kina ligger ikke lige for. Analytiker mener, at forskellen bygger på markante forskellige i den måde nettet bruges i øst og vest. For eksempel hævdes det, at kinesere har en meget højere smertetærskel for hjemmesider og applikationer, der kræver personlige oplysninger ud af dem eller som kræver at de skal invitere deres venner, før de kan bruge tjenesterne på nettet.