Microsoft slækker på adware-beskyttelsen

Microsoft har nedgraderet beskyttelsen mod adware fra reklamefirmaet Claria, tidligere kendt som Gator, efter der har cirkuleret rygter om, at Microsoft vil købe firmaet.

Brugere af Microsofts antispyware-program skal muligvis ud at lede efter et nyt program, hvis de vil være fuldt ud beskyttet imod reklamesoftware, det såkaldte adware, fra et reklamefirma kaldet Claria. For Microsoft har ifølge engelske The Register netop nedgraderet beskyttelse imod adware fra netop Claria.

Eric Howes, der er spywareresearcher ved universitet i Illinois, har opdaget, at de seneste signaturopdateringer Microsofts »AntiSpyware«-program anbefaler brugeren blot at ignorere Claria. Ifølge The Register kan brugeren selv vælge, om Claria skal i karantæne eller fjernes.

Men i sidste måned anbefalede Microsoft-programmet, når det opdagede Claria-adware på en maskine, at brugeren satte adwaren i karantæne. AntiSpyware-programmet er således ikke ude af stand til at finde Claria, men der er sket en bemærkelsesværdig ændring, beretter Howes.

Det pudsige er imidlertid, at ændringen sker umiddelbart efter, at der har cirkuleret rygter om, at Microsoft muligvis ville købe reklamefirmaet Claria.

Microsoft selv har dog imidlertid ikke ønsket at kommentere, hvorfor AntiSpyware-programmet ikke længere genkender Claria-reklamesoftware som en trussel mod brugeren.

»Da spørgsmålene involverer rygter om et opkøb, og Microsoft ikke kommenterer rygter, er vi ikke i stand til at komme med flere kommentarer på dette tidspunkt,« siger en talskvinde til den engelske nyhedstjeneste.

Claria blev under sit tidligere navn »Gator« kendt, og frygtet, for popup-reklamer, bannerreklamer, og ikke mindst spyware. Blandt andet derfor har Microsofts mulige opkøbsplaner ifølge The Register vakt undren i it-sikkerhedsmiljøet.

Læses lige nu

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra FPT Software

    Flere Nordiske Virksomheder Ser mod Øst for Succesfuld Digital Transformation

    Kunstig intelligens (AI) og digital transformation bliver i stigende grad centrale elementer i danske virksomheders strategier.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S