Vi står i receptionen på SoftScans københavnske hovedkvarter, og marketingschef Karina Jensen hilser en gæst velkommen. Marketingschefen er iklædt en hvid kasket, der sidder bevidst på skrå. Rundt om låret har hun et snoet tørklæde, der får hende til at minde om et småkikset bandemedlem. Men gæsten ænser ikke den spøjse påklædning. Sådan er det nemlig at være på besøg hos SoftScan om torsdagen.
SoftScan har systematiseret en mønsterbrydende arbejdskultur i konceptet SMILE (Se faktaboks). Det indebærer en lang række formulerede sociale krav til medarbejderne, der blandt andet er indforstået med en ugentlig udklædningsdag, Crazy Thursday. I dag er temaet »Streets of New York«.
SMILE-konceptet er også årsagen til, at SoftScan-medarbejdere altid synger på hinandens fødselsdage, at ledelsen forventer, at man mindst deltager i en social aktivitet om måneden, og at medarbejderne dagligt opfordres til at bryde med gamle rutiner. Plus en lang række andre aktiviteter.
Det virker
Administrerende direktør og medstifter Thomas Holm Jensen er godt klar over, at arbejdskulturen og de mange sociale forpligtigelser kan virke skræmmende for nye kollegaer, og at den generelt kan være svær at forklare for udenforstående. Derfor bliver mulige jobansøgere altid inviteret til to sammenhængende rekrutteringsdage, hvor rekrutterne helt bogstaveligt prøver kræfter med holdånden.
»Rekrutteringsdagene er en nødvendighed. Jeg har læst undersøgelser, der siger, at 80 procent, af de mennesker, der forlader et job, gør det fordi, de ikke kan arbejde sammen med deres nærmeste chef. Derfor siger vi: Kom ind og mød os. Vurdér os. Det er omstændigt og dyrt for os, men det er klart pengene værd,« mener Thomas Holm Jensen.
It-virksomheden har på få år skabt en stabil indtjening, og direktøren er ikke i tvivl om, at SMILE er medvirkende til det.
»Jeg er sikker på, at SMILE har en positiv påvirkning på vores rekruttering, fastholdelsen af medarbejdere, medarbejdernes udvikling og selvfølgelig på bundlinjen,« siger Thomas Holm Jensen.
Trofaste ansatte
Et logisk resultat af den indædte fokusering på sociale aktiviteter kunne være, at salgsafdelingen var befolket af unge og nyuddannede medarbejder, men det afviser Thomas Holm Jensen.
»Generelt møder man sjældent folk over 40 år i telemarketings-afdelinger. Gennemsnitsalderen hos os er 27 år, og en medarbejder er typisk hos os i to til tre år. Mange af de firmaer, som vi sammenligner os med, kan kun holde på folk i et halvt til et helt år,« siger Thomas Holm Jensen.
Hele konceptet omkring SMILE er tæt knyttet til firmaets salgsafdeling, men resten af huset lever også efter konceptet, men få accepterede afvigelser.
»Det er min oplevelse, at man skal bruge lidt flere kræfter på at vise it-medarbejderne værdien af at hoppe og danse og give hinanden "high five",« indrømmer direktøren.
En kult
Det er indlysende, at SoftScan får fat i en helt bestemt type mennesker. Men det er også meningen.
»Når folk nogle gange spørger mig, om det er en sekt, så har jeg næsten lyst til at sige ja!« siger Thomas Holm Jensen med et smil.
»Vi joker ofte internt med, at vi er en sekt, men sekter har en dårlig klang i manges opfattelse, fordi de indikerer en begrænsning af det frie individ. Og det er jo helt forkert billede af SoftScan. Det er jo heller ikke sådan, at vi er 100 fuldstændig ens personer herinde. Langt hen ad vejen er det eneste, vi har til fælles, at vi støtter op om SMILE. Men vi er enormt religiøse i forhold til SMILE, og vi rekrutterer på det,« forklarer han.
ComON har været i kontakt med tidligere ansatte, som roser SMILE, men som omvendt peger på, at konceptet kan vendes mod medarbejdere, der ikke opretholder et højt socialt engagement.
Den administrerende direktør fortæller, at han kun kan huske én jobansøger ud af 500, der direkte sagde nej tak til jobbet på grund af de ting, som SMILE indbærer, men han erkender, at man få tilfælde har bedt ansatte om at forlade firmaet, fordi de simpelthen ikke opfylder de sociale forpligtigelser.
»Vi havde engang en vellidt og kanondygtig sælger, som simpelt overperformede med flere hundrede procent, men som ofte var fraværende. Ham bad vi til sidst om at forlade os. Vi er nødt til at være tro over for vores kultur - også når det gør ondt,« siger Thomas Holm Jensen.
For øvrigt er det en fast regel, at ansatte, der glemmer udklædning til Crazy Thursday, bliver tvunget til at gå i en hawaii-skjorte, der ikke er blevet vasket i næsten tre år.
Så det er sjældent, at man glemmer udklædningen i SoftScan...