E-mærket skal signalere tryghed, sikkerhed og fortrolig behandling af kundeoplysninger. Men kun en lille del af de danske netbutikker mener, at det er umagen værd at deltage i mærkningsordningen. Det er især de små netbutikker, som bruger mærket til at vinde forbrugerens tillid, mens de store netbutikker mener, at deres kendte navn i forvejen signalerer kvalitet til kunderne.
»De store danske virksomheder med hjemmesider mener, at de ikke har brug for vores mærke. Deres eget navn eller varemærke signalerer tryghed nok,« siger lederen af E-handelsfonden, Martin Borgen, til ErhvervsBladet.
Heller ikke E-handelsfondens tilbud om at hjælpe med de juridiske spidsfindigheder ved e-handel er faldet i god jord. De fleste netbutikker mener ikke, at de har brug for juridisk bistand til deres hjemmeside.
»Men vi kunne nu nok finde nogle fejl alligevel, og det er skuffende at virksomhederne ikke støtter op om et mærke som deres egne brancheorganisationer har været med til at stifte,« siger Martin Borgen.
E-handelsfonden blev oprettet i 2000 og gennemførte en målrettet indsats sidste år for at tiltrække virksomheder til ordningen. E-mærket havde en tilgang på 34 nye butikker i 2003, men 29 faldt fra i samme periode, og nettotilgangen var derfor kun på fem medlemmer i det sidste år.
Martin Borgen oplyser dog, at E-handelsfonden har modtaget 90 ansøgninger i de første måneder af 2004, og antallet af e-mærkede butikker er steget fra 105 ved årsskiftet til 150 i slutningen af april.