Cloud-løsning til kirker gav succes

Økonomisk nådegave for it-firmaet Skovbo Data.

Artikel top billede

Martin Ottesen fra Skovbo Data er godt tilfreds med Skovbo Datas seneste regnskab, som viser et overskud før skat på 968.000 kroner.

»Det er gået fremad de sidste år, og jeg ser ingen grund til, at det ikke også skulle fortsætte de næste par år.« siger Martin Ottesen.

Skovbo Datas overskud er kommet i et år, hvor forretningsmodellen er blevet forandret en hel del for den sjællandske it-forhandler. Skovbo Data er nemlig specialiseret på at levere løsninger til kirkeregnskaber og administration af kirkegårde. Det er et marked, der i høj grad reguleres af krav fra Kirkeministeriet. Og det har betydet, at Skovbo Data har valgt at gå sammen med sin hidtidige konkurrent EG Datainform-ejede Brandsoft om at lave et fælles web-baseret system.

»Vi er stadig to selvstændige firmaer. Men vi samarbejder om den software, som hele Folkekirken kommer op at køre på. Det giver god mening, fordi der kommer nogle krav fra staten. I og med, at der er tale om en niche, så er der begrænset med penge i det. Derfor skal vi også kigge på, hvor vi kan maksimere vores kræfter,« siger Martin Ottesen.

Selv om det primært er Brandsofts system, der udgangspunkt for det nye system, og også Brandsoft, der står for udviklingen, så frygter Martin Ottesen ikke at Skovbo Data bliver hægtet af.

»Vi samarbejder om det. Men Brandsoft vandt licitation for nogle år siden på stifternes system. Derfor var det nærliggende, at køre videre af den vej. Men vi konkurrerer fortsat. Vi kører servicen på forskellige planer. Så vi dyster i dag på service,« siger Martin Ottesen.

Han erkender samtidig, at Skovbo Data i fremtiden skal satse lidt mere på den del af forretningen, som ligger udenfor den kirkelige verden.

»Vi vil brede fokus ud mod andre brancher. Vi har en webbaseret service mod vandværker med kort og ledningsoplysninger. Vi har også et system til grundejerforeninger, som vi vil gøre mere ud af,« siger Martin Ottesen.

Han er samtidig meget fortrøstningsfuld for fremtiden.

»Jeg går stærkt ud fra, at trenden fra regnskabet fortsætter. Jeg ser ikke noget i krystalkuglen, der skulle ændre noget i fremtiden. Jeg forventer på den anden side heller ikke at vores omsætning stiger voldsomt, men hvis vi får rigtig hul på vandværker og grundejerforeninger, så vil vores omsætning selvfølgelig helt klart stige,« konstaterer Martin Ottesen.
 

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job