Fejlfyldte regninger fra teleselskaberne

Telefonregningerne indeholder fejlopkrævninger på 25 procent i gennemsnit, der som regel tilfalder teleselskaberne selv, viser en ny undersøgelse

De danske virksomheder har god grund til at gennemgå telefonregningerne omhyggeligt. Teleselskabernes indkrævninger har nemlig en fejlmargin på cirka 25 procent, viser en undersøgelse, som rådgivningsvirksomheden Netplan har foretaget.

»I de fleste tilfælde er det småbeløb, men vi har også fundet meget store afvigelser,« siger Torben Rune, der er direktør i Netplan, til DR Penge.

Han mener, at de til tider meget indviklede takserings- og abonnementsvilkår bærer en stor del af skylden for de forkerte regninger. Derfor er det et problem, at kunderne hos flere teleselskaber ikke kan få et fyldestgørende afregningsgrundlag.

»I mange tilfælde afskærer det kunden næsten fuldstændigt fra at kunne kontrollere regningen - endsige at finde fejl,« siger Torben Rune til DR Penge.

Hos TDC er det standard, at kunderne ikke modtager en specificeret regning, men også hos Sonofon kan det være svært at få adgang til afregningsgrundlaget.

»Det er fuldstændigt urimeligt overfor kunderne, at man nægter at udlevere en specificeret regning,« udtaler Torben Rune til DR Penge.

TDC's presseafdeling bekræfter, at virksomhederne modtager færre oplysninger om afregningen end tidligere. Men ifølge teleselskabet vil der altid opstå fejlopkrævninger, når der årligt udsendes mange millioner regninger.

»Vi betvivler kraftig, at omfanget er, som Torben Rune påstår,« siger TDC's presseafdeling - der samtidig beklager fejlene - til DR Penge.

It-minister Helge Sander er blevet opmærksom på problematikken og har bedt It- og Telestyrelsen om at iværksætte en hasteundersøgelse.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S