Fra første halvår 2004 til samme periode i år er internet-mediernes omsætning steget med 27,5 procent i Danmark. Det er dobbelt så meget som væksten hos dagbladenes søndagsudgaver, der har den næststørste vækst blandt de danske medier.
I andet kvartal af 2005 blev internetmediernes omsætning på rekordhøje 89,9 millioner kroner, en vækst på 31 procent i forhold til andet kvartal 2004, viser en opgørelse fra Foreningen af Danske Internet Medier (FDIM).
»Det er en stor fornøjelse at konstatere, at de forventninger som mediabureauer, analyseeksperter og branchefolk i ind- og udland har til væksten for internetmedierne bliver indfriet. Som den hurtigst voksende mediegruppe cementerer internetmedierne sin position som den tredjestørste mediegruppe i Danmark kun overgået af print og tv,« siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Ifølge foreningen skyldes den store vækst blandt andet, at annoncerne på nettet er blevet større, og annoncørerne betaler i stigende grad for rich media-annoncer, der kombinerer levende billeder, lyd og interaktivitet.
Det såkaldte søgeordsannoncering er også i kraftig fremgang, hvor Google står for langt den største del af omsætningen.
»Vi har for andet kvartal i træk sat Google Adwords-omsætningen til at være lige under ni millioner kroner. Der er ingen tvivl om, at det er meget lavt sat, men vi ønsker ikke at puste omsætningen voldsomt op baseret på et skøn,« forklarer Christian Peytz.
I andet kvartal blev der solgt jobannoncer for 52,6 millioner kroner på det danske internet, en vækst på 40 procent i forhold til samme periode sidste år.