Danmark er nummer fire i verden og bedst i Europa, når det gælder det offentliges brug af elektronisk betjening af borgerne. Kun Canada, Singapore og USA er nået længere.
Det viser konsulentfirmaet Accentures omfattende undersøgelse af 22 landes brug af elektroniske services, eGovernment Leadership: Engaging the Customer. Det er fjerde gang, Accenture foretager undersøgelsen. Danmark er med for anden gang og er i forhold til sidste år rykket en plads frem fra nummer fem til nummer fire.
I rapporten hedder det, at Danmark er ved at indhente de førende nationer, og at Danmark har forbedret sin status væsentligt det seneste år. Således har den digitale forvaltning i Danmark efterhånden en stor bredde og modenhed, samtidig med at der er gjort store fremskridt med hensyn til kundevenlighed.
»Danmark er karakteriseret ved at have en hel vifte af digitale muligheder. Udfordringen ligger netop i fremover i stigende grad at omdanne de mange muligheder til resultater,« siger partner i Accenture med ansvar for den offentlige sektor, Jakob H. Kraglund.
»Regeringens målrettede fokus på at accelerere indførelsen af offentlig, digital forvaltning begynder at bære frugt. Bl.a. er initiativer såsom den digitale signatur, infostrukturbasen og erhvervsportalen virk.dk godt undervejs,« tilføjer Jakob H. Kraglund.
Accentures undersøgelse konkluderer, at drivkraften for den offentlige sektor til at digitalisere forvaltningen alle steder er tilfredse borgere. 93 procent af de offentlige topchefer fra de deltagende 22 lande svarer, at 'forbedret borgertilfredshed' var dynamoen for at lancere online betjening. 83 procent svarer 'ønske fra borgerne om at kunne tilbyde nye og bedre services', mens 77 procent mener, at det var 'for at nå regeringens mål'. Kun 51 procent brugte 'for at reducere omkostninger' som svar på at udbygge den digitale forvaltning.
Top ti
1. Canada
2. Singapore
3. USA
4. Danmark
5. Hong Kong
6. Australia
7. Finland
8. England
9. Irland
10. Belgien