Mobilforhandlere i forbrugergabestok

To forhandlere af mobiltelefoner er havnet på Forbrugerklagenævnets liste over dårlige forhandlere. Se her, hvem, der er sortlistet.

I sin seneste runde af afgørelser har Forbrugerklagenævnet offentliggjort tre sager om mobiltelefonforhandlere. De to sager drejer sig om webforhandleren Ollycom, der i 2005 og 2006 har solgt et par defekte mobiltelefoner. Den tredje sag stammer fra Telekæden i Valby, der i 2005 solgte en defekt Nokia.

Alle tre sager er blevet afgjort for et halvt år siden, men det er først for nylig at sagerne er blevet offentliggjort på nævnets hjemmeside, firmatjek.dk.

Ollycom i Holstebro står for to af klagenævnets afgørelser. I begge tilfælde har kunderne købt en mobiltelefon på nettet. Den ene kunde købte i 2005 en mobiltelefon. Cirka tre måneder efter købet konstaterede forbrugeren, at standby-tiden på batteriet kun var to døgn, og at telefonen havde problemer med at sende sms'er og foretage opkald. Kunden sendte sin telefon til reparation hos Ollycom, men fik aldrig telefonen retur.

Den anden kunde købte i 2006 ligeledes en mobiltelefon. Efter to måneder opdagede kunden, at den indvendige skærm var revnet og at der var en sort pixelfejl, som voksede. Der var også periodiske problemer med at ringe på telefonen. Kunden sendte telefonen retur til Ollycom, der aldrig blev repareret. Efter fire måneder klagede kunden til Forbrugerklagenævnet, der kræver, at forhandleren betaler kunden købsprisen tilbage samt renter og et gebyr til Forbrugerstyrelsen på 4.000 kroner.

Den tredje sag, Telekæden Valby ApS drejer sig om en Nokia 6230i. Efter et halvt år ville tasterne ikke virke og kunden nægtede at tage imod en lånetelefon, da forhandleren ville reparere telefonen. Lånetelefonen var i meget dårlig stand. Lånetelefonen havde heller ikke de funktioner, som klageren skulle bruge. Desuden krævede forhandlerne en depositum på 400 kroner for lånetelefonen. Kunden krævede derfor en ny telefon.

Forhandleren, som kun havde tilbudt klageren afhjælpning af fejlen, har ikke bevist overfor nævnet, at det ville have »uforholdsmæssige omkostninger« for forhandleren at give kunden en ny telefon og at forhandleren derfor ikke kunne nøjes med at låne kunden en telefon i reparationstiden. Kunden er derfor berettiget til at få købsprisen tilbage, siger nævnet i sin afgørelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere