Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Mobil e-handel styrtdykker

Interessen for at handle online med mobiltelefonen er næsten helt forsvundet, viser en ny undersøgelse.

A.T. Kearney har sammen med Cambridge Business School udsendt en ny halvårsrapport om den mobile e-handel - også kaldet m-commerce - som fortæller at interessen for at handle med mobiltelefonen næsten er faldet til nulpunktet.

I juni 2000 havde 32 pct. af alle mobiltelefon-brugere planer om at handle med mobiltelefonen, men i dag er dette tal faldet til 1 pct.

Til gengæld har 44 pct. lyst til at prøve det såkaldte m-cash, som betyder at telefonen f.eks. kan bruges til at betale for sodavand eller billetter i en automat, men kun 2 pct. har faktisk prøvet det.

- Der er ikke rigtig nogen, der har prøvet m-cash, men mange synes om ideen. Det er muligt at interessen vil falde markant hvis de prøver det og ikke kan lide det, siger Paul Collins, der er projektleder for undersøgelsen hos A.T. Kearney.

Basis for undersøgelsen er svar fra 5.600 mobiltelefon-brugere i 14 lande. Den er gennemført som et led i det såkaldte Mobinet-projekt, der skal kortlægge udviklingen indenfor mobiltelefoni.

Den mest populære mobile applikation er stadig SMS. I aldersgruppen under 25 år er det omkring halvdelen, som bruger SMS mindst en gang om dagen.

Men SMS er ikke længere kun for de helt unge. A.T. Kearney fortæller at 45 pct. af de 25-34 årige og 28 pct. af de 35-44 årige bruger SMS hver dag.

I lande som Finland og England er det 80 pct. af mobiltelefon-ejerne, som modtager eller sender en SMS-besked mindst én gang om måneden, men USA ligger helt i bunden med 5 pct.

A.T. Kearney fortæller at SMS i stigende omfang bliver brugt som reklamemedie - 31 pct. af de adspurgte fortalte at de havde modtaget en eller anden form for reklame gennem SMS. For et halvt år siden var tallet kun 1 pct.

Professor Chong Choi fra Cambridge University konkluderer på den baggrund, at m-commerce ikke handler om at shoppe med mobiltelefonen, men om at motivere til køb af produkter.

- M-commerce er ikke bare en forlængelse af e-commerce, hvor forbrugeren kan bestille produkter med sin mobiltelefon. Det bliver stadig tydeligere at m-commerce handler om multimedie-beskeder og muligheden for at anvende mobiltelefonen som betalingsmiddel, siger Chong Choi.

Link:

  • Mobinet-undersøgelsen


  • (Kilde: NewsBytes)




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Targit A/S
    Udvikling og salg af software til business intelligence.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

    Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

    30. april 2024 | Læs mere


    Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

    For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

    01. maj 2024 | Læs mere


    ERP-trends 2024

    Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

    02. maj 2024 | Læs mere