Mindre konkurrence på mobilmarkedet efter nye regler

Nye teleselskaber får det svært, hvis de vil starte priskrige, sådan som Telmore og Bibob har gjort det. IT og Telestyrelsen vil nemlig fjerne selskabernes lovfæstede ret til at få adgang til de store dominerende selskabers mobilnet.

Det skal være frivilligt for de to store selskaber, TDC og Telenor-koncernen, om de vil sælge adgang til dere mobilnet en ny spiller. Det er essensen af en regelændring, som IT og Telestyrelsen barsler med, skriver Børsen.

Dermed vil nye lavprisselskaber ikke længere kunne kræve at få adgang til et etableret net, sådan som de kan i dag.

Regelændringen vil føre til mindre konkurrence og dermed til højere priser på mobilmarkledet, siger flere kilder til avisen.

"Jeg ville aldrig kunne strate Bibob eller Telmore under de regler, som er på vej," siger Bibobs Frank Rasmussen.

TDC og Telenor-koncernen (Sononfon m.fl.) har til sammen godt 75 procent af det danske mobilmarked. Begge selskaber siger til Børsen, at regelændringen ikke vil påvirke deres samarbejde med nye mobilselskaber, der ønsker adgang til deres net.

Teleanalytiker Tobern Rune har dog en anden vurdering:

"Fjerner man retten til at få adgang til TDC's og Sonofons net, så forsvinder hele baggrunden for den frie konkurrence for små mobilselskaber herhjemme, og efter tre-fire år vil de små selskaber være væk. Herefter vil det uvægerligt føre til stigende priser på mobiltelefoni," siger Torben Rune til Børsen.

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead Cybersecurity

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for IAM, CMDB og ITSM til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra MSI

    MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

    MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S