På tre uger har Hewlett Packard indsamlet omkring 60 nye kundeemner via ny type banner. Internet-brugere indtaster deres navn og telefonnummer direkte i banneret, og behøver dermed ikke klikke sig væk fra det web-site hvor de så banneret.
HP og ELK AdLab lancerede i uge 32, i samarbejde med CIA Mediecentralen og DoubleClick, den nye kampagne der har haft en gennemkliksrate på helt op til 7,14 pct. Banneret er i stand til at indsamle brugernes navne og adresser direkte ved indtastning i banneret.
Banneret, der er HTML-baseret, er et godt eksempel på hvorledes virksomheder nu kan benytte Rich Media bannere til Direct Marketing. Rich Media bannere har typisk væsentlig større gennemkliksrater end almindelige bannere.
HP-kampagnen er enkel og direkte: Udover at brugeren kan indtaste sit navn og telefonnummer direkte i banneret - og efterfølgende bliver ringet op af en salgskonsulent - kan man få målrettet information om produktet via et pop-up window. Alle kundeemner sendes direkte fra banneret til en database, hvorefter HP udsender kundemnerne til deres forhandlere.
Den usædvanlige reklamekampagne er udviklet i samarbejde med Internet-firmaet ELK, der efter tre år i branchen har etableret en selvstændig afdeling som udelukkende beskæftiger sig med annoncering via elektroniske medier.
Afdelingen hedder ELK AdLab, og ledes af Malene Brandt, der har mere end 4 års erfaring fra reklamebranchen bl.a. som tidligere direktør for Bates Interactive.
Malene Brandt siger: "Vi har med vores store erfaringsgrundlag, og over 25 hardcore programmører og designere, en unik mulighed for hurtigt og effektivt at skabe og teste unikke digitale kampagner og Rich media bannere til vore kunder. Mange reklamebureauer har virkelig stærke ideer mht. markedsføring via nettet, men har så det problem, at deres programmører ikke er teknisk dygtige nok til at realisere ideerne. Det er ærgerligt for hele markedsføringsbranchen, at der i Danmark stadig laves alt for mange statiske web-kampagner og bannere som slet ikke udnytter teknologien tilnærmelsesvis, og som giver et alt for dårligt resultat."