ComOFF: Sådan laver man IKKE reputation management

SEO-selvstændig forsøgte at snyde læsere på iværksætter-debat.

I går fandt en særdeles frugtbar salgssamtale sted på iværksætterdebatten Amino.dk.

"Kan man forsikres mod negativ omtale online?," lød overskriften på et indlæg fra Nicolaj B. Müllertz, hvor han præsenterede sit produkt "Brand Protection", der netop er en form for forsikring mod dårlig omtale for virksomheder. Det er kort og godt søgemaskineoptimering, der forsøger at presse dårlig omtale nede i Googles resultater - kombineret med en forsikring.

Efter flere konstruktive kommentarer melder Nicolaj B. Müllertz, at han har fået en jurist til at udfærdige en kontrakt, hvor man kan få pengene tilbage, hvis den dårlige omtale ikke blive presset tilstrækkeligt ned i Googles resultater.

Nu melder sig en ny bruger på banen.

"Innovativt det må jeg sige.. hvis jeg skal bruge en blanding af de to modeller, kan det så lade sig gøre?," skriver Therkel Thomsen.

Nicolaj B. Müllertz takker for rosen og melder positivt tilbage:

"Det er bestemt muligt ja, du giver mig bare et kald så laver vi en løsning, der passer lige til dig.. :)"

"Helt sikkert, ringer til dig imorgen! :D," svarer Therkel Thomsen en god time senere.

Nu bryder én af Amino.dk's administratorer, John Nielsen, ind:

"Det er godt at I kan blive enige om produktets fortræffeligheder. Men hvorfor dog vente til i morgen med at ringe og finde en løsning, som passer, når I sidder på samme internetforbindelse. Tag dog snakken med hinanden allerede i dag - direkte!," skriver John Nielsen.

Debat-admin'en har spottet, at Nicolaj B. Müllertz og Therkel Thomsen begge skriver fra en dynamisk IP-adresse i Spanien. Han lægger to og to sammen og kommer frem til, at det er samme person, der skriver.

Men admins afsløring er uetisk, mener en bruger, Sigurd. En anden bruger, BruunMedia mener, at det er helt fint at hænge ham til tørre.

"Det er ikke uetisk at lave en snyde dialog mellem firmaet og en evt. kunde?," spørger BruunMedia retorisk.

Uanset hvad kan affæren næppe være god reklame - som en person inden for seo-branchen, Ulrik Baltzer, skriver på Twitter, er det snarere "Reputation Management Gone Wrong."

Nicolaj B. Müllertz beklager selv snyderiet.

"Jeg beklager og undskylder jeg skrev fra 2 brugere, Amino har fået en undskyldning, og det skal aldrig ske igen.. :)," skriver han senere i tråden.

Han melder ikke, om han selv har forsikret sig mod dårlig omtale på nettet.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S