Nyt fællesoffentligt kalendersystem baseres på open source

IT- og Telestyrelsen igangsætter et pilotprojekt, der skal etablere en fælles offentlig kalender. Det fællesoffentlige kalendersystem baseres på åbne standarder og open source-software.

IT- og Telestyrelsen igangsætter et pilotprojekt, der skal etablere en fælles offentlig kalender i samarbejde med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Undervisningsministeriet, Miljøministeriet og HUR.

Hidtil har det ikke været muligt at overskue medarbejderes kalendere på tværs af offentlige institutioner, hvilket har medført tidskrævende indsatser blot for at planlægge et enkelt møde.

»I tilfælde, hvor det er nødvendigt at arrangere et møde mellem flere myndigheder og eksterne samarbejdspartnere har vi beregnet, at det vil tage op mod 10 arbejdstimer at arrangere,« udtaler Mogens Skov, HUR.

Det fællesoffentlige kalendersystem baseres på åbne standarder og open source-software. Ansvarlig for løsningens udvikling bliver Fujitsu Siemens Computers A/S i samarbejde med blandt andre CABO Communications og Casalogic.

»Vi har store forventninger til løsningen,« siger Mogens Køllner, Indenrigs- & Sundhedsministeriet og fortsætter:

»I dag har vi mange forskellige løsninger og versioner. Derfor giver det god mening at arbejde mod noget fælles, der kan skabe værdi i det daglige for vores brugere.«

»Det nye fælles kalendersystem realiserer nogle af visionerne i strategi for digital forvaltning - det bygger på en åben arkitektur og vil frigøre ressourcer og øge service- og kvalitetsniveauet i den offentlige forvaltning«, udtaler Niels Pagh, kontorchef i It-arkitekturkontoret i IT- og Telestyrelsen.

Projektet vil løbe over 12 måneder med option på yderligere 12 måneder.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S