Sådan sparer iPads Aabenraa Kommune for 150.000 kroner om året

Det vil tage flere år, før iPads har tjent sig selv hjem. De små tabletter er dog også en værdi i sig selv, siger it-chef.

Artikel top billede

Aabenraa Komune har netop købt 45 stk. tablet-computere fra Apple. Prisen var 140.000 kroner i anskaffelse, men til gengæld forventer kommunen at spare 150.000 kroner om året.

Det fortæller Aabenraa Kommunes it-chef, Eva Minke Andersen.

"Vi forventer at spare 150.000 kroner om året på papir og porto," forklarer Eva Minke Andersen.

It-løsningen til kommunens iPads koster desuden 100.000 kroner i drift om året, så der går nogle år, før anskaffelsesprisen er tjent hjem igen.

"Det er, hvis du kigger på den kvantitative besparelse. Men du skal også tænke på, at der er en kvalitativ værdi i iPads. Det er ikke altid, at byrådsmedlemmerne har haft nemt ved bærbare. De får nu meget mere glæde ud af teknikken, fordi det er så intuitivt at bruge iPads. Ethvert barn kan finde ud af at bruge dem. Det er meget nemt at gå til. Det er en del af business casen i sig selv," forklarer Eva Minke Andersen.

Det er byrådets 31 folkevalgte, direktionen i kommunen plus enkelte andre, der er blevet udstyret med tablet-computere. Kommunen valgte i første omgang at få tre iPads til test. Det var en succes, fortæller it-chefen, og så valgte kommunen at købe stort ind. De har indgået en aftale med it-firmaet Ditmer, som har udstyret kommunen med deres produkt eDagsorden. Det fungerer ved, at kommunen sender dagsordener til Ditmer, som så omdanner dem til pdf-filer. Med systemet kan byrådsmedlemmerne desuden skrive gule noter, som de kan dele med partikammerater eller andre grupper, som kommunen har dannet. Alt i alt betyder det, at kommunen slipper for at printe den store mængde af forskellige dokumenter, som politikerne normalt ville skulle have med sig hjem.

Eva Minke Andersen har desuden fundet en applikation i App Store, der giver politikerne mulighed for at tilgå kommunens Citrix-system med deres iPad. Det fungerer ved at vise et Windows-skærmbillede, som ligger lagret centralt. Dermed ligner de små tavle-pc'er næsten en almindelig pc.

"De er næsten små desktops. Vi har alt liggende på Citrix. Det er Office, browser, det hele. Det er kun små proprietære programmer, som kun få brugere benytter, som ligger uden for," siger Eva Minke Andersen.

It-chefen forklarer, at det har været nemt at få kommunens iPads i funktion. Hun udvalgte nogle medarbejdere, som i forvejen havde erfaring med Apples tabletter, til at sætte dem op, og så har hver byrådspolitikker fået et kvarters introduktion til maskinen.

"Det er ikke noget, der har belastet os forholdsvis meget," siger hun om arbejdet med at få maskinerne op at køre.

Selv om de små tabletter overtager en stor del af arbejdet i kommunen, så planlægger it-chefen ikke at tage byrådsmedlemmernes bærbare fra dem.

"Hvis de skal skrive lange episteler, så er det nok rare at skrive på en bærbar," siger Eva Minke Andersen.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job