Klager over teleselskaber er eksploderet

Antallet af klager over teleselskaber til Forbrugerklagenævnet er næsten fordoblet på to år. Teleklager udgør nu en sjettedel af alle klager til nævnet.

På to år er antallet af klager over teleselskaberne til Forbrugerklagenævnet næsten fordoblet, skriver Forbrugerinformation i sit nyhedsbrev. Klager over teleselskaberne står nu for over en sjettedel af samtlige klager til nævnet - helt præcist 17 procent. For to år siden var tallet på 12 procent.

Klagerne handler ifølge Forbrugerrådet om utilfredshed med telefon-abonnementer, regninger der har vokset sig store på grund af dårligt fungerende saldo-begrænsningsordninger, mobiltelefoner, internet samt de tjenester, teleselskaberne udbyder.

Forbrugerklagenævnet behandler klager over alt andet end rene regningsspørgsmål, der bliver behandlet i IT- og Telestyrelsen - og også oplever i stigning i antallet af klager.

"Vi ved ikke, hvorfor klagerne over teleselskaberne bliver ved med at stige, men det er en generel opfattelse, at teleselskaberne er ved at drukne i deres egen succes - de kan ikke håndtere de mange nye kunder, de får," siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen.

"Det skal retfærdigvis siges, at ikke alle klagere får medhold. Men det er vores opfattelse, at teleområdet er et kompliceret område, og at der er et særligt behov for at informere forbrugerne om for eksempel hvordan tjenesterne fungerer," siger Tina Morell Nielsen.

Telia er det selskab, der klages mest over, i forhold til markedsandel. Selskabet har næsten tre gange så mange klager som selskabets markedsandel skulle berettige til, skriver Forbrugerinformation. Nummer to på listen er Debitel, der har dobbelt så mange klager, som markedsandelen berettiger til.

Det selskab, der klages mindst over, er Sonofon, der kun har 7 procent af klagerne - men 17 procent af markedet. Sonofon efterfølges af TDC, der har mere end halvdelen af markedet, men kun en fjerdedel af alle klagerne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere