Acceptér højst to mobil-reparationer

Kunder skal kun acceptere at deres mobiltelefon bliver sendt til reparation en eller to gange - og ikke fem. Det slår to afgørelser i Forbrugerklagenævnet fast.

Én og højst to hurtige reparationer af mobiltelefonen, det er alt hvad forbrugerne skal acceptere. Ikke noget med fire eller fem reparationer, der tager en evighed.

Det er to afgørelser fra Forbrugerklagenævnet, der sætter nye standarder for hvad mobilkunder kan kræve.

»Køber man en mobiltelefon, som hurtigt går i stykker, kan vi på baggrund af disse sager sige, at kunden nok bør acceptere, at sælger i hvert fald én gang reparerer telefonen. Især hvis det går hurtigt, og kunden får stillet en erstatningstelefon til rådighed - vel at mærke en telefon, som har nogenlunde de samme funktioner, som den der indleveres til reparation,« siger specialkonsulent i Forbrugerstyrelsen, Tina Morell Nielsen.

Om man som kunde skal acceptere reparation nummer to, afhænger af en konkret vurdering. Hvis der er tale om en periodisk fejl, som ikke blev opdaget første gang, så er det ifølge Tina Morell Nielsen i orden.

Men herefter har sælgeren af mobiltelefonen også opbrugt sine muligheder for at sende kundens telefon frem og tilbage til værkstedet, og der ingen vej udenom at hoste op med en ny telefon eller give pengene retur.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere