3 og Telia mere upopulære end TDC

TDC havde sit navn på på flest klagesager ved Teleankenævnet i 2008. Mobil-kunderne var dog forholdsvist mere utilfredse med 3 og Telia.

Opdateret: Sidste år blev 593 klager over telefoni- eller internetleverandører behandlet ved Teleankenævnet. Det er et nogenlunde konstant tal. Året før blev der behandlet 609 sager.

Det fremgår af Teleankenævnets årsberetning fra 2008.

Det er ikke overraskende TDC, der samlet set har modtaget flest klager i 2008. Det hænger selvfølgelig sammen med, at firmaet også har flest kunder i Danmark. Kigger man nærmere på tallene, er TDC ikke den største synder.

For klager vedrørende mobiltelefoni, hvilket er det mest indklagede område, er 18 sager (Det vil sige 20 procent af alle klager) med TDC som indklagede. Det er præcis det samme antal klager som Telia.

Men tallene skal ses i lyset af, at TDC har dobbelt så mange markedsandele på mobilmarkedet end Telia.

Selskabet 3 må også indkassere en kedelig placering med cirka 17 procent af alle mobilklager (15 ud af 87 sager). Det skal ses i lyset af, at 3 kun havde fem procent af markedsandelene på mobilmarkedet.
(Samtlige 15 klagesager mod 3 vedrører dog både mobiltelefoni og mobilt bredbånd, og på sidstnævnte område har 3 en markedsandel på 54,5).

34 sager vedrørende internetforbindelser blev afgjort i 2008. TDC, der har en markedandel på cirka 55 procent stod for ni af dem (25 procent). Derimod havde de noget mindre selskaber Fullrate og Cybercity 5 klager. Tele2 4 klager.

Klager vedrørende fastnettelefoni tilfaldt primært TDC. Selskabet, der har 80 procent af markedet, fik 50 procent af klagerne. Tele2 og Telia, der hver har 4 procent af markedet, havde henholdsvis 13 og 8 procent af klagerne (henholdsvis 5 og 3 klager).

Kun i 22 procent af sagerne fik forbrugerne medhold. I 35 procent var det teleselskaberne, der vandt. I 34 procent af sagerne blev der indgået forlig. Resten blev afvist.

Overordnet er der i 2008 fleste klager om aftalevilkår, der bliver ændret, eller klager over fortolkningen af eksisterende aftalevilkår. Herefter er klager over regninger og sager om mangler ved det leverede, der er blandt de hyppigste klagesager.

Alle afgørelser fra Teleankenævnet i 2008 er for øvrigt blevet fulgt af de dømte parter.

Opdateret: Artiklen er blevet opdateret med oplysninger om 3s markedsandele - tirsadg 17 marts klokken 11:54.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere