Google Checkout skal gøre det lettere og mere trygt at handle på nettet. Konceptet minder om eksisterende tjenester som Paypal; brugeren indtaster sit kreditkort-nummer og adresse-oplysninger en enkelt gang, og kan derefter handle hos alle butikker, der understøtter systemet. Kundens oplysninger bliver ikke overført til butikken, og sikkerheden skulle derfor være højere end normalt.
Den nye tjeneste er tæt integreret med Googles eksisterende tjenester. For at bruge tjenesten kræves en Google/Gmail-konto. En lille grøn indkøbsvogn vises ved siden af søgeresultater og Adwords-annoncer i Google-søgemaskinen, såfremt butikken understøtter Checkout. Indtil videre deltager omkring 100 butikker, alle i USA, og Google tager også selv imod Checkout-betalinger i Google Video Store.
Google fremhæver selv, at brugerne kun behøver huske et enkelt brugernavn og kodeord for at betale hos alle butikker, der benytter Checkout. Firmaet ser ikke selv sin tjeneste som en konkurrent til Paypal, men fremhæver at Checkout skal forenkle hele bestillingsprocessen, fra brugeren klikker på en annonce og til bestillingen er gennemført. Paypal fokuserer på selve betalingsdelen og bruges især på auktionstjenester som eBay (der købte Paypal sidste år).
Men så tager Google sig også godt betalt for tjenesten. Foruden et fast gebyr på 20 cent eller 1,2 kr. skal sælgere og købere også betale 2,2 pct. af salgsprisen. Der er dog rabat til Googles egne Adwords-kunder og et særligt introtilbud til alle, som Google tilbyder sammen med Citibank.
Indtil videre er Google Checkout kun lanceret i USA, og det vides ikke hvornår tjenesten kommer til andre lande.