Bedre betjening vægtes højere end besparelser

En ny europæisk undersøgelse af digitalisering af det offentlige viser, at det er vigtigere at kunne betjene borgerne bedre end at spare penge. Danmark er godt med på digitalisering i det offentlige, der dog stadig halter slemt efter det private erhvervsliv.

Tilfredse borgere har den højeste prioritet ved digitalisering af det offentlige. Blandt argumenterne for at indføre digital forvaltning finder vi først ønsket om at spare penge på en sjetteplads. Det er, ifølge Berlingske Tidende, konklusionen på en stor europæisk undersøgelse, som Momentum Research har foretaget for netværksproducenten Cisco.

Undersøgelsen peger på, at når offentlige myndigheder skal indføre større elektronisk selvbetjening, har følgende tre områder den største betydning: At få mere tilfredse borgere, at få ændret arbejdsgange og organisationskultur - og endelig det at udnytte it-netværkene bedre ved eksempelvis at give medarbejderne uhindret adgang til arbejdspladsen.

Niels Christian Furu er administrerende direktør i Cisco Danmark og leder samtidig Ciscos indsats i Benelux-landene og Norden i den offentlige sektor og sundhedssektoren. Han vurderer, at selvom Danmark ikke er blandt de otte lande i undersøgelsen, gælder resultatet også Danmark, og vi er godt med hvad angår digitalisering.

»Både amter og kommuner er meget langt fremme med at bruge netbaserede programmer. F.eks. er der intet større dansk sygehus, som ikke enten er i gang med eller er lige ved at indføre trådløs teknologi som følge af den elektroniske patientjournal,« siger Niels Christian Furu til Berlingske Tidende.

Både i Europa og i Danmark er de offentlige IT-investeringer større end nogensinde før, og stort set alle myndigheder benytter i dag internet-baserede løsninger. Undersøgelsen viser dog også, at det offentlige kan blive op til syv gange mere produktivt, hvis man finder den rette kombination mellem teknologi, ansatte og arbejdsprocesser.

»Når det offentlige holdes op mod den private sektor, er der et par lysår, hvor man kan forbedre sig, og man kan lære meget af den private sektor. Men det er positivt, at det offentlige Danmark er åbent, positivt og ægte interesseret i omstillingen. For få år siden lagde nogen armene over kors, nu er det blevet almindeligt anerkendt,« siger Niels Christian Furu.

Annonceindlæg fra Deloitte

Danske CIO’ers evner i strategi og eksekvering er afgørende for succes med generativ AI

Ny rapport varsler risiko for, at vi i Norden sakker bagud på teknologier med de mest markante potentialer. CIO’erne bliver afgørende for succes.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S