Bedre betjening vægtes højere end besparelser

En ny europæisk undersøgelse af digitalisering af det offentlige viser, at det er vigtigere at kunne betjene borgerne bedre end at spare penge. Danmark er godt med på digitalisering i det offentlige, der dog stadig halter slemt efter det private erhvervsliv.

Tilfredse borgere har den højeste prioritet ved digitalisering af det offentlige. Blandt argumenterne for at indføre digital forvaltning finder vi først ønsket om at spare penge på en sjetteplads. Det er, ifølge Berlingske Tidende, konklusionen på en stor europæisk undersøgelse, som Momentum Research har foretaget for netværksproducenten Cisco.

Undersøgelsen peger på, at når offentlige myndigheder skal indføre større elektronisk selvbetjening, har følgende tre områder den største betydning: At få mere tilfredse borgere, at få ændret arbejdsgange og organisationskultur - og endelig det at udnytte it-netværkene bedre ved eksempelvis at give medarbejderne uhindret adgang til arbejdspladsen.

Niels Christian Furu er administrerende direktør i Cisco Danmark og leder samtidig Ciscos indsats i Benelux-landene og Norden i den offentlige sektor og sundhedssektoren. Han vurderer, at selvom Danmark ikke er blandt de otte lande i undersøgelsen, gælder resultatet også Danmark, og vi er godt med hvad angår digitalisering.

»Både amter og kommuner er meget langt fremme med at bruge netbaserede programmer. F.eks. er der intet større dansk sygehus, som ikke enten er i gang med eller er lige ved at indføre trådløs teknologi som følge af den elektroniske patientjournal,« siger Niels Christian Furu til Berlingske Tidende.

Både i Europa og i Danmark er de offentlige IT-investeringer større end nogensinde før, og stort set alle myndigheder benytter i dag internet-baserede løsninger. Undersøgelsen viser dog også, at det offentlige kan blive op til syv gange mere produktivt, hvis man finder den rette kombination mellem teknologi, ansatte og arbejdsprocesser.

»Når det offentlige holdes op mod den private sektor, er der et par lysår, hvor man kan forbedre sig, og man kan lære meget af den private sektor. Men det er positivt, at det offentlige Danmark er åbent, positivt og ægte interesseret i omstillingen. For få år siden lagde nogen armene over kors, nu er det blevet almindeligt anerkendt,« siger Niels Christian Furu.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere