Twitter køber Tweetdeck for kæmpebeløb

Twitter køber endnu en klient.

En åben API, som klienter kan gøre brug af, har længe gjort Twitter til en af stjernerne blandt webtjenester: Twitter står selv for grundvaren, de små beskeder på 140 tegn. Med den åbne API kan alle mulige andre skabe nye produkter, der bruger grundvaren i nye sammenhænge.

Nu køber Twitter 3. parts-klienten Tweetdeck, der er en af de mest populære mobilapplikationer til at samle både Twitter-beskeder, Facebook-strømmen og Foursquare-shouts i en applikation på mobilen.

Ifølge CNN måtte Twitter betale 212 millioner kroner for den populære klient. Dermed har Twitter købt endnu et af de selskaber, der med succes har gjort brug af Twitters API til at skabe innovative produkter. Tidligere har Twitter købt Tweetie, en anden Twitter-klient.

Ifølge TechChrunch har rivalen Ubermedia, der i forvejen har applikationerne Twidroyd, UberSocial og Echofon, tidligere budt op mod 159 millioner kroner på Tweetdeck. Når Twitter nu køber Tweetdeck for et større beløb kan det skyldes, at Twitter frygter, at Ubermedia får for mange brugere og dermed magt over Twitter, mener TechChrunch.

For to måneder siden vækkede Twitter opsigt ved at annoncere nye regler for brug af firmaets API, Application Programming Interface. For at gøre brug af Twitter-beskederne skal 3. parts-klienter nu tilbyde noget ekstra i forhold til, hvad Twitter selv leverer. Derudover må de ikke forvirre brugerne i forhold til, hvordan tweets bliver præsenteret. Nogle spekulerede i, at Twitter ved at begrænse 3. parts-klienter forsøger at bevare muligheden for at tjene penge på de store investeringer i platformen.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil