Verisign slår nu hårdt ned på domæne-firmaer, som hver eneste dag bombarderer firmaets database med ligegyldige og overflødige forespørgsler. Global Registry Division hos Verisign administrerer de meget efterspurgte .com-domæner, som sælges gennem omkring 80 godkendte registrerings-firmaer.
Domæne-sælgerne har adgang til at sende RRP (Registry-Registrar Protocol) forespørgsler til Verisigns database. Det anvendes bl.a. til at undersøge, om et givent domænenavn allerede er registreret. Men Verisign siger nu, at flere firmaer har misbrugt systemet og sendt et meget stort antal forespørgsler for at forhindre konkurrenterne i at registrere domænenavne.
Denne form for "denial-of-service" bliver ikke længere tolereret, ifølge Verisign, der med omgående virkning har indført båndbredde-begrænsning for alle registrerings-firmaer. Båndbredden er nu indskrænket til 250 Kbit/s og maksimalt 250 parallelt løbende RRP-forespørgsler per firma.
Chris Sheridan, chef for kundeservice hos Global Registry Division, siger til nyhedstjenesten Computerwire, at online-registreringssystemet hver dag "oplever et jordskælv". De mange forespørgsler skyldes angiveligt, at et stort antal .com-adresser, som blev registreret af spekulanter under internet-boomet, ikke bliver forlænget og nu bliver tilgængelige igen.
Sheridan siger, at det er lige meget, om syndfloden af RRP-meddelelser skyldes at firmaerne forsøger at blokere systemet eller at de forsøger at sikre sig de bedste domæner for næsen af konkurrenterne.
Den internationale domæne-organisation ICANN støtter Verisign og har endda opfordret firmaet til at tage skridt mod den permanente server-overbelastning.
(Kilde: Internet World)