Pirater er filmbranchens bedste kunder

IFPIs fjendebillede trænger til makeup, viser en stor norsk undersøgelse.

Musik- og filmbranchens interesseorganisationer kæmper indædt for at få lukket Pirate Bay og i øvrigt få sat en stopper for al ulovlig fildeling verden over. Men måske ville det være gavnligt for de rettighedshavere, der ser fildelere som samfundets fjende nummer et, at nuancere billedet en smule.

De pirater, der ifølge IFPI koster kunstnere og rettighedshavere milliarder af kroner i tabt omsætning, er nemlig de selvsamme superbrugere, som er med til at holde salget oppe.

Det viser to norske undersøgelser, der begge cementerer påstanden om, at folk, der fildeler og piratkopier film og musik, faktisk også bidrager mere til filmbranchens og musikbranchens økonomi end ikke-pirater.

Undersøgelsen af folks fildelings-vaner sammenlignet med deres indkøb af film og tv-serier på nettet og via DVD blev offentliggjort i går. Det er Handelshøyskolen BI, der står bag undersøgelsen.

Det kan sikkert overraske mangen en IFPI-advokat, at der bliver købt næsten lige mange DVD'er af folk, der downloader gratis (altså fildelere), som af folk, der ikke gør. Men når det gælder købt indhold downloadet fra nettet, så er fildelernes andel langt større - folk, der ikke downloader "gratis" film, vil generelt heller ikke være tilbøjelige til at downloade betalings-film.

Omvendt viser tallene, at folk, der fildeler, er langt bedre kunder for film-industriens onlinetjenester. I den seks-måneders periode, som undersøgelsen gjaldt, købte fildelerne i gennemsnit betalt film/tv-indhold på nettet 28 gange. Til sammenligning købte ikke-fildelerne i perioden kun betalt indhold på nettet 1,7 gange.

"Tallene viser, at de, som downloader film og tv-serier fra nettet, er en forholdsvist lille gruppe bestående hovedsageligt af yngre forbrugere - men en gruppe, som til gengæld forbruger virkeligt meget," siger førsterektor Terje Gaustad fra BI.

Han finder det overraskende at så mange downloader betalte film og tv-serier på nettet, eftersom udbuddet af betalingstjenester endnu er temmelig begrænset.
Førsterektoren mener ikke, at de betalingstjenester der er, bidrager nævneværdigt til filmbranchens generelle økonomi.

Som omtalt på ComON i sidste uge er der dog mange tegn på, at fildeling generelt har haft en gavnlig virkning på filmbranchens økonomi, der generelt viser en stabil fremgang til trods for den eksplosive stigning i brugen af Pirate Bay og andre tjenester.
Også på musik-fronten er fildelerens rolle langt mere tvetydig end de skræmmebilleder, branchen selv maler.

I sidste måned viste en tilsvarende norsk BI-undersøgelse om fildeleres cd-køb, at pirater også er de bedste kunder for musikindustrien.

De norske undersøgelser bekræfter dermed den store canadiske undersøgelse fra 2007. Her kunne den dansk-britiske forsker Birgitte Andersen konkludere, at fildeling ikke i sig selv påvirkede, hvor mange eller hvor få cd'er, der blev anskaffet. Men til gengæld var der stor forskel på, hvor meget downloadet betalings-musik der blev anskaffet. Filderere køber langt mere musik gennem betalte downloads end ikke-fildelere.

Begge de to norske undersøgelser vise en klar overvægt af fildelere blandt de 15-20-årige for musikkens vedkommende og de 15-30-årige for film-områdets vedkommende.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Customer Support Consultant

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Sektionschef for Cyber- og IT-sikkerhedsarkitektur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job