Apple: Derfor er vores danske garanti god nok

Garantien giver goder. Det siger Apple efter Forbrugerombudsmandens klage.

Apples garanti til iPhonen er så dårlig, at den ikke burde kaldes en garanti. Så skarp var Forbrugerombudsmanden over for Apple, da de i et brev bad elektronikproducenten om at stoppe med at kalde papiret for en garanti.

For at tilbyde en garanti, skal den stille forbrugeren væsentligt bedre end den danske to-årige reklamationsret. Ellers er det vildledende markedsføring at pynte produktet med en garanti. Forbrugerombudsmanden mente, at Apple har fyldt garantien med så mange undtagelser, at mange af rettighederne er tvivlsomme, og at den derfor næppe kan kaldes en garanti.

Apple er uenig.

I et svarbrev til Forbrugerombudsmanden remser Apples danske advokat en række rettigheder op, som firmaet mener, at garantien giver.

 

Et halvt år ekstra garanti

Ifølge den danske lovgivning anses fejlen ved et produkt at have været til stede ved købstidpunktet, hvis den opdages inden for det første halve år. Denne ret har Apple udvidet til at gælde et helt år. Op til et år efter, at kunden har købt en iPhone, er en fejl altså som udgangspunkt Apples skyld. Derefter gælder den almindelige reklamationsret, hvor kunden skal sandsynliggøre, at fejlen altid har været hos produktet. 

Apples formulering:

 

Global garanti

En anden fordel, mener Apple, er, at garantien er global. Ifølge dansk retspraksis skal en sælger - under visse omstændigheder - betale for at få sendt et produkt til reparation. Når en kunde er bosat i et andet land, eksempelvis en dansker om flytter til New York, er det dog en fordel, at kunden kan gå ned i Apple Store og få repareret mobilen, mener Apple.

Apples formulering:

 

Fortørnet over hård tone

Apple mener på den baggrund, at der er rigelige fordele i garantien til at kalde det for en garanti. Som ComON har skrevet, nøjes Apple ikke med dét. Firmaets advokat forsøger samtidig at skræmme embedsmanden ved at mistænke ham for dårlig forvaltningsskik.

Apple mener desuden, at Forbrugerombudsmanden benytter en unødigt hård tone i kritikken. Det skyldes blandt andet, at Apple og Forbrugerombudsmanden tidligere har været i kontakt med hinanden om firmaets salgs- og leveringsbetingelser, hvor Apple opfordrede til efterfølgende dialog, men hvor Forbrugerombudsmanden ikke fulgte op.

Hverken Forbrugerombudsmanden eller Apples advokat i sagen har ønsket at kommentere sagen. De to parter ligger fortsat i forhandlinger om garantien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere