Apple: Derfor er vores danske garanti god nok

Garantien giver goder. Det siger Apple efter Forbrugerombudsmandens klage.

Apples garanti til iPhonen er så dårlig, at den ikke burde kaldes en garanti. Så skarp var Forbrugerombudsmanden over for Apple, da de i et brev bad elektronikproducenten om at stoppe med at kalde papiret for en garanti.

For at tilbyde en garanti, skal den stille forbrugeren væsentligt bedre end den danske to-årige reklamationsret. Ellers er det vildledende markedsføring at pynte produktet med en garanti. Forbrugerombudsmanden mente, at Apple har fyldt garantien med så mange undtagelser, at mange af rettighederne er tvivlsomme, og at den derfor næppe kan kaldes en garanti.

Apple er uenig.

I et svarbrev til Forbrugerombudsmanden remser Apples danske advokat en række rettigheder op, som firmaet mener, at garantien giver.

 

Et halvt år ekstra garanti

Ifølge den danske lovgivning anses fejlen ved et produkt at have været til stede ved købstidpunktet, hvis den opdages inden for det første halve år. Denne ret har Apple udvidet til at gælde et helt år. Op til et år efter, at kunden har købt en iPhone, er en fejl altså som udgangspunkt Apples skyld. Derefter gælder den almindelige reklamationsret, hvor kunden skal sandsynliggøre, at fejlen altid har været hos produktet. 

Apples formulering:

 

Global garanti

En anden fordel, mener Apple, er, at garantien er global. Ifølge dansk retspraksis skal en sælger - under visse omstændigheder - betale for at få sendt et produkt til reparation. Når en kunde er bosat i et andet land, eksempelvis en dansker om flytter til New York, er det dog en fordel, at kunden kan gå ned i Apple Store og få repareret mobilen, mener Apple.

Apples formulering:

 

Fortørnet over hård tone

Apple mener på den baggrund, at der er rigelige fordele i garantien til at kalde det for en garanti. Som ComON har skrevet, nøjes Apple ikke med dét. Firmaets advokat forsøger samtidig at skræmme embedsmanden ved at mistænke ham for dårlig forvaltningsskik.

Apple mener desuden, at Forbrugerombudsmanden benytter en unødigt hård tone i kritikken. Det skyldes blandt andet, at Apple og Forbrugerombudsmanden tidligere har været i kontakt med hinanden om firmaets salgs- og leveringsbetingelser, hvor Apple opfordrede til efterfølgende dialog, men hvor Forbrugerombudsmanden ikke fulgte op.

Hverken Forbrugerombudsmanden eller Apples advokat i sagen har ønsket at kommentere sagen. De to parter ligger fortsat i forhandlinger om garantien.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S