Der kan tjenes store penge med virtuelle ejendomshandler eller møbeldesign i Second Life - men det er kun meget få brugere, som kan gøre deres virtuelle arbejde til en levevej. Langt de fleste tjener stort set ingenting i den virtuelle verden.
En dansk kunstnergruppe har som et led i værket »Calculating Denmark« regnet sig frem til, at det gennemsnitlige udbytte for danske brugere er på mindre end tre kroner om dagen. Det skriver Erhvervsbladet.
»Vi arbejder med data, der er tilgængelige hos Linden Lab og viser, hvor mange penge, der trækkes ud af Second Life hver dag. Dem omregner vores model til danske kroner set i forhold til, hvor mange danske brugere der ifølge Linden Lab er i Second Life,« siger Kristoffer Gansing, pdh.studerende ved Malmø Universitet, til ErhvervsBladet.
Skatteministeriet har siden 2007 observeret danskernes aktiviteter i Second Life for at få et overblik over, hvor meget der tjenes i det virtuelle univers, men indtil videre er omsætningen ikke så stor, at der har været grund til at reagere.
»Der har været meget hype omkring Second Life og hvor mange penge, man kan tjene der. Men det ser ud til, at en dansk gennemsnitsbrugers flow ikke er så stort,« siger Kristoffer Gansing.