Google har lanceret en ny tjeneste, der ifølge Google skal: "give brugerne mere relevante annoncer, øge annoncørernes afkast og udgivernes indtægter."
Men bag de forblommede ord findes også en tjeneste, der hiver endnu flere informationer ud af verdens online-borgere i annonceringens tegn.
Kort sagt vil Google gerne putte alle sine brugere i interesse-kasser. Det sker i Preferences Manager.
Her kan alle brugere klikke sig ind og definere de ting, som man interesserer sig for, og som man gerne vil se i de reklamer, som Google placerer rundt omkring på nettet via AdSense.
Det vil sige, at man selv bidrager til at gøre Google-annoncer mere relevante, da reklamerne så i fremtiden ikke kun er baseret på det indhold, som reklamen er placeret i blandt.
Ud over at man kan vælge kategorier, som man gerne vil rubriceres i, så gemmer Google også oplysninger, hvis du besøger en side, der er tilknyttet Google Adsense. Hvis man ser mange bil-videoer på YouTube eller besøger mange fodboldsider, så kategoriseres man henholdsvis som bil- og fodboldinteresseret.
Man kan dog klikke sig ind på Preferences Manager og oplyse, at man hverken er interesseret i at blive kategoriseret automatisk eller via sine egne indtastninger. Man kan også bede om at Google blander sig uden om her.
Ifølge Google er der ingen personlige oplysninger knyttet til oplysningerne i de forskellige cookies.
De interessebaserede reklamer køres i gang i løbet af 2009.