Den amerikanske it-gigant IBM lancerede torsdag en ny datacenter-software, der automatisk finder og reparerer problemer med stabilitet og ydelse i virksomhedens datacenter. Den nye software er et led i IBM's forsøg på at udvikle en teknologi til selvhelbredelse af it-systemer. Det skriver den amerikanske nyhedstjeneste ZDNet.
De nye selvhelbredende programmer er udviklet af IBM-datterselskabet Tivoli, der specialiserer sig i at udvikle software, der kan monitorere store forretningssystemers ydelse og tilgængelighed.
De nye produkter er blandt andet IBM Tivoli Monitoring 6.1, der gør det muligt at trække på ekstra servere, hvis et nøglesystem, som for eksempel email eller et online-betalingssystem, bliver overbelastet.
Et andet af de nye produkter er IBM Tivoli Composite Application Manager, der kan finde og reparere flaskehalse i systemer, der består af adskillige web-forbundne applikationer.
Ifølge IBM er der blevet inkorporeret mere end 475 selvhelbredende features i 75 produkter, siden Big Blue påbegyndte sin søgen efter selvhelbredende teknologi i 2001.