Netbutikker leverer ikke varen

Halvdelen af alle klager fra forbrugere, der har handlet på nettet, skyldes manglende levering, fortæller Forbruger Europa.

Bestil, betal - og vent. Det er proceduren, når man handler på nettet. Det tager kun få minutter at bestille og betale hos en netbutik - men ventetiden på levering kan være meget lang. Ifølge en ny undersøgelse fra organisationen Forbruger Europa er der ofte problemer med levering af varerne, når der handles over grænserne. Faktisk er det halvdelen af alle klager om nethandel, der handler om levering.

»Første forudsætning for, at forbrugerne tager e-handel på tværs af grænserne til sig, er, at de får de varer, de har betalt for. Derfor er det naturligvis et problem, når halvdelen af de klager, vi modtager, vedrører problemer med levering,« siger Peter Fogh Knudsen, leder af Forbruger Europa.

En fjerdedel af klagerne handler om fejl eller mangler ved de varer, der er bestilt. Forbruger Europa opfordrer myndighederne til at gå mere aktivt ind i sager hvor forbrugere føler sig snydt på nettet.

»Det er en forudsætning for forbrugernes tillid til at handle i andre EU-lande, at de kan se, at der bliver grebet effektivt og hurtigt ind overfor useriøse erhvervsdrivende,« siger Peter Fogh Knudsen.

Han anbefaler generelt forbrugere at betale med kreditkort, da det giver mulighed for, at pengene kan trækkes tilbage, hvis varerne ikke dukker op. Hvis pengene derimod overføres via banken, kan de være tabt, hvis virksomheden nægter at sende pengene retur.

Forbruger Europa har selv en shopping-assistent kaldet Howard med vurderinger af 14.000 europæiske netbutikker.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere