Bestil, betal - og vent. Det er proceduren, når man handler på nettet. Det tager kun få minutter at bestille og betale hos en netbutik - men ventetiden på levering kan være meget lang. Ifølge en ny undersøgelse fra organisationen Forbruger Europa er der ofte problemer med levering af varerne, når der handles over grænserne. Faktisk er det halvdelen af alle klager om nethandel, der handler om levering.
»Første forudsætning for, at forbrugerne tager e-handel på tværs af grænserne til sig, er, at de får de varer, de har betalt for. Derfor er det naturligvis et problem, når halvdelen af de klager, vi modtager, vedrører problemer med levering,« siger Peter Fogh Knudsen, leder af Forbruger Europa.
En fjerdedel af klagerne handler om fejl eller mangler ved de varer, der er bestilt. Forbruger Europa opfordrer myndighederne til at gå mere aktivt ind i sager hvor forbrugere føler sig snydt på nettet.
»Det er en forudsætning for forbrugernes tillid til at handle i andre EU-lande, at de kan se, at der bliver grebet effektivt og hurtigt ind overfor useriøse erhvervsdrivende,« siger Peter Fogh Knudsen.
Han anbefaler generelt forbrugere at betale med kreditkort, da det giver mulighed for, at pengene kan trækkes tilbage, hvis varerne ikke dukker op. Hvis pengene derimod overføres via banken, kan de være tabt, hvis virksomheden nægter at sende pengene retur.
Forbruger Europa har selv en shopping-assistent kaldet Howard med vurderinger af 14.000 europæiske netbutikker.