Mens antallet af sager om mærkevarekopiering i de sidste 10 år har ligget stabilt på omkring 400 om året, kunne ToldSkat sidste år registrere 568 sager, skriver Nordjyske Stiftstidende.
ToldSkats ekspert i piratkopiering af mærkevarer, Jørli Bak-Hansen, mener at internet-handelen er skyld i det stigende antal forfalskede mærkevarer.
»Internettet er ansvarligt for en stor del af stigningen i importen af piratkopier til Danmark,« siger Jørli Bak-Hansen.
Tøjfirmaets Diesels danske direktør Peter Fabril advarer direkte mod at handle på internet, hvor forskellige Diesel-produkter kan købes til langt under normalprisen.
»Forbrugerne skal holde sig fra internethandel. Der er mange kopiprodukter, og folk ser jo ikke varen, før de står med den i hånden,« siger Peter Fabril til Nordjyske Stiftstidende.
Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) henviser til, at det er betydelig lettere at starte en butik på nettet end i den virkelige verden. Også for dem, som sælger forfalskede mærkevarer.
Det såkaldte e-mærke skal skabe tillid til netbutikker, men er heller ikke nogen garanti for, at varerne er ægte.
»Vi foretager en undersøgelse, når et nyt site ønsker medlemsskab og e-mærke. Det bliver indskærpet, at vores regler skal overholdes, men vi har ingen myndighed, hvis netbutikkerne handler med kopivarer eller iøvrigt overtræder vores regler,« siger Morten Kamper, direktør for FDIH.