Stor dansk satsning på iPad

50 iPads ligger i hænderne på medarbejdere hos Nordjyske Medier, der satser stort på det nye udstyr. Levende annoncer skal puttes med.

Artikel top billede

I et lokale hos Nordjyske Medier har der i et stykke tid stået en stolt mur af papbokse, som 50 parallelimporterede iPads har ankommet i. Muren var to meter bred.

"Det var tydeligt for enhver, hvad der foregik," siger Lars Jespersen, chefredaktør ved Nordjyske Medier.

Selv om Apple endnu ikke officielt har lanceret iPad i Danmark, så satser den nordjyske medievirksomhed, som i dag producerer papiravis, radio og lokal-tv, det nye udstyr. Det betyder, at virkomhedens medarbejdere har skullet lære at håndtere den lille tavle-pv i hånden, dérfor de 50 iPads i huset.

Den 5. november, næste fredag, lancerer virksomheden en iPad-applikation, som skal imponere specielt de unge, svært tilgængelige læsere og hente nye penge hjem til virksomheden. Nordjyderne, der har arbejdet på app'en siden august, er ikke de første til at gå på iPad. Berlingske Business har lanceret en app, og ComON's søstermedier GEAR, Mobil, Zoom og det nye iPhone-magasin har også puttet deres glittede magasiner på tabletten.

Applikationen får fra starten nyt indhold to gang om ugen, senere tre gange om ugen. Den er født med et gavekort med tre gratis udgivelser, men siden vil læseren skulle oprette sig som bruger på Nordjyske Mediers brugersystem og betale for nyt indhold. Prisen ligger under papirudgaven, som koster en tyver, forklarer Lars Jespersen.

Mere end kopi
Nordjyske serverer mere end kopiværk for læserne, der om en uge kan hente applikationen.

"Det letteste ville være at tage et website og flytte over på tabletten, men det tror vi ikke på giver mening på tabletten. Vi mener, at oplevelsen bestemmer mere end nyhedsopdateringen, så vi er endt i magasin-enden," forklarer Lars Jespersen.

Resultatet bliver et multimediemagasin, der blander tekst, video, grafik og lyd. Det vil være forskelligt, hvor mange funktioner en historie vil indeholde, men der vil altid være mindst to elementer i en historie, forklarer chefredaktøren.

Alle kan bruge iPads
Allerede nu har virksomheden, der i 2009 havde en omsætning på 650 millioner kroner og et underskud på 15 millioner, investeret millioner i udviklingen. Projektet har en klar budgetramme, men chefredaktøren vil af konkurrencehensyn holde tallet hemmeligt. Det drejer sig dog om under 10 millioner kroner.

Et udvalg på op til 10 mand har siden august arbejdet på at udvikle applikationen. Det er journalister, grafikere og it-udviklere. De 50 parallelimporterede iPads har dog ikke blot været i hænderne på de 10 projektmedarbejdere.

"Dem, der har arbejdet direkte med det,- de er nødt til at have en. Men vi tror også på, at det er meget vigtigt at udbrede forståelsen for, hvad det er for noget til andre i huset, så vi har haft en udlånsordning, hvor alle har haft mulighed for at prøve og låne dem i nogle dage eller en uge," forklarer Lars Jespersen.

Sælgerne i huset skal også kende iPad'ens styrker.

"Det er også vigtigt at vide, hvilke annoncer og typer indhold, der passer til apparatet. Derfor er det vigtigt, at også salgsafdelingen har kendskab til disse devices og kan tage dem med ud og vise til kunderne," siger chefredaktøren.

Annoncørerne får derfor mulighed for at bestille levende annoncer specifikt til den lille maskine. Det kan både være billedgallerier, video, quizzer og andet dynamisk reklame.

I nul næste år
På baggund af salgstal fra andre markeder, er medievirksomheden kommet frem til, at 150.000 danskere vil eje en tavle-pc et år efter lanceringen af iPad i Danmark. Af dem vil en andel bo i Nordjylland, og en del af dem, vil købe applikationen, vurderer han. På den baggrund regner mediechefen med, at investeringen kan løbe rundt.

"Vi kigger på, hvornår det går lige op mellem udgifter og indtægter. Vi drømmer om, at det kan ske engang næste år, og det bliver selvfølgelig sidst på året," siger Lars Jespersen.

"I starten vil det være småt, men så pludselig eksploderer det," siger Lars Jespersen.

Mediehuset drømmer ikke blot om indtjening på iPad.

"Vi er ret sikre på at lancere til iPad, Android og i hvert fald en mere. Vi siger, at man skal være på to-tre udbredte platforme. Vi regner med, at når vi først har udviklet til en platform, vil det være overkommeligt at flytte det over til en ny," siger Lars Jespersen.

Koster mindre end papir
Han påpeger desuden, at selv om udviklingen og udtænkningen af et helt nyt forretningsområde som tabletmarkedet koster kassen, så er de løbende udgifter mere overkommelige end med papiravisproduktionen, hvor der både skal postes penge i trykkeri og traditionel distribution.

Chefredaktøren lægger ikke skjul på, at lanceringen også er et forsøg på branding over for den unge målgruppe, som ellers er svær at få fat på for de gamle medier.

"Når vi har noget unikt, når det kommer, så promoverer vi os over for den målgruppe," forklarer Lars Jespersen.

"Man kunne godt vente lidt længere tid og se, hvad andre laver, men der har vi valgt at sige, at vi gerne ville være med fra starten, fordi vi tror på, at det er en god måde at få fat på de unge, som vi i dag ikke har så god kontakt med," siger mediechefen.

Mere om samme emne

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

Københavnsområdet

KMD A/S

Finance Business Controller

Københavnsområdet

KMD A/S

Projektleder

Københavnsområdet

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Erfaren test manager til Koncern It i Udlændingestyrelsen

Københavnsområdet

Event: Cyber Security Festival 2025

Sikkerhed | København

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S