Cybercity sjofler kundernes sikkerhed

Det danske bredbåndsselskab Cybercity oplyser hver måned særdeles følsomme oplysninger, der kan misbruges, i et let genkendeligt brev til selskabets ADSL-kunder. Datatilsynet er bekymret.

ADSL-kunder hos det danske bredbåndsselskab Cybercity risikerer at få stjålet et væld af personlige oplysninger fra deres computere. Baggrunden er, at Cybercity hver måned oplyser brugernavn og adgangskode til kundernes routere i et let genkendeligt faktura-brev.

Hvis en ondsindet person får fat i router-oplysningerne vil vedkommende få fri adgang til alt på de tilsluttede computere - inklusiv nøglefiler til netbank og digital signatur.

»Det er hverken fornuftigt eller almindelig praksis at sende brugernavne og passwords, der giver adgang til noget farligt, ud i et månedligt brev. Cybercity burde lade være. Det virker som om, at en, der ikke har forstand på det, har tænkt, at det var en god service,« siger professor i computerteknologi ved Århus Universitet, Ivan Damgård, til Ingeniøren.

Han påpeger, at problemet ikke alene er den let genkendelige faktura, men at det desuden også er et problem, at Cybercity bruger de samme koder til flere forskellige formål.

»Jeg er overrasket over, at Cybercity bruger samme brugernavn og password til flere forskellige ting - det ved man generelt i branchen, at man skal undgå. Og så behandler de oven i købet dette brugernavn og password på en ikke særlig sikker måde,« siger han.

Hos Datatilsynet er man bekymret over Cybercitys lemfældige omgang med personlige koder.

»Det er ikke sikkerhedsmæssig korrekt at sende en vigtig kode ud måned efter måned. En sådan kode bør kun sendes én gang - det siger sig selv, at sikkerheden falder, når man har den på tolv stykker papir frem for et enkelt,« siger Datatilsynets it-chef, Ib Alfred Larsen.

Datatilsynet anbefaler, at adgangskoder kun endes ud én gang, og at der informeres grundigt om, hvad koderne kan bruges til. Datatilsynet anbefaler desuden, at man bør præcisere over for brugerne, at koderne skal opbevares forsvarligt for at forhindre misbrug.

Cybercity oplyser, at selskabet ikke har været opmærksom på problemet, men at man nu vil se på sagen.

»Vores vurdering har været, at det er sikkert nok at sende disse oplysninger i en lukket kuvert, og vi gør det som en service for kunderne. Men nu vil vi gå i dialog med Datatilsynet og høre, om der er ting, der taler i en anden retning,« siger Cybercitys markedsdirektør, Henrik Skov.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Machine Learning Operations Engineer til opbygning af Forsvarets nye IT-platform

    Nordjylland

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil