TDC vil levere indhold på fiber

TDC vurderer, at elselskabernes fiberinvestering har sat dem i en svær situation. Nu vil teleselskabet samarbejde om kunder og indhold. Men politikerne kan stå i vejen.

Elselskabernes investering i fibernet er slået fejl. De kortsigtede mål er langtfra indfriet, og økonomien vakler flere steder. Samtidig er TDC ved at udvide kerneforretningen med indhold som Play og Home Trio der kan fastholde kunderne. Derfor kan elselskabernes fiber og TDC være en indbringende cocktail. Især fordi at de pressede elselskaber måske er til at tale med.

»Elselskaberne har investeret ud fra markedsforhold, som var for to-tre år siden. Priserne på bredbånd er siden da mere end halveret og fortsætter nedad. Elselskaberne har desuden ikke formået at få så mange kunder, som de forventede, på grund af den stigende konkurrence. Endelig kommer finanskrisen. Derfor sidder elselskaberne nu med en svær cocktail. Vi tror, at der kunne være modeller, som kunne sikre en mere holdbar fiberudvikling,« siger direktør for TDC Henrik Poulsen til Business.dk.

Han mener, at elselskaberne skal holde sig til at grave i jorden og investere langsigtet.

»Hvis man kombinerede og matchede det med TDCs kunder og indhold, så ville fiberudrulningen i Danmark blive langt mere finansielt holdbar. Det ville være til gavn for det danske samfund. Jeg er overbevist om, at vi har en bredere og bedre indholdsportefølje, end de har. Og vi behøver ikke at eje infrastrukturen for at være med, absolut ikke. Men det kræver, at begge parter finder en gangbar model, og at man politisk-regulatorisk indser, at dette er til alles bedste. Ingen vil jo påstå, at der ikke er konkurrence,« siger TDC-chefen.

Regeringspartiet Venstre har tidligere afvist, at TDC kan få lov at købe Midtvest Bredbånd, der befinder sig i betalingsstandsning. Regeringens politik, er at der skal være maksimal konkurrence på fremtidens internetmarked.

»TDC er lokomotivet, og vi ønsker at spille den rolle, hvis der er mulighed for det. Alternativet for elselskaberne er at fastholde irrationel, finansiel udrulning uden forretningsmæssigt potentiale,« siger Henrik Poulsen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil