Digitalt tv binder dig i 12 måneder

En undtagelse i ny forbrugerlov gør det muligt at binde tv-kunder i 12 måneder. De fleste andre brancher må kun låse sine kunder i seks måneder.

Normalt må man forvente at forpligtige sig i et år, når man indgå en aftale med et firma, men det skal der laves om på.

I øjeblikket er Christiansborg ved at forberede en lov, der kun gør det muligt at binde forbrugere i seks måneder. Men tv-distributionsselskaberne har overtalt regeringen til en undtagelse.

Undtagelsen går ud på, at selskaberne har fået lov til at binde deres kunder 12 måneder frem til 2012. Efter 2012 er det så meningen, at tv-området også skal lægges under det samme loft.

Undtagelsen begrundes med overgangen til digitale sendinger i Danmark. Tv-selskaberne mener, at de har brug for at kunne binde kunderne i 12 måneder, fordi der i stor stil vil blive sendt modtagerbokse "uden beregning" til kunderne i de kommende år, og at selskaberne derfor skal have mulighed for at tjene den ekstra udgift hjem.

Det argument har justitsministeren og kulturministeren godtaget. Men argumentet bider ikke på Forbrugerrådet og Forbrugerombudsmanden, der finder det problematisk.

»Udstyret koster ikke mere end en mobiltelefon - et område, hvor man fint lever med en maksimal bindingsperiode på 6 måneder. Selskabernes argumenter dækker over et ønske om at vælte hele risikoen ved indgåelsen af en aftale over på forbrugerne. Det øjeblik aftalen er indgået, er selskabet garanteret, at forbrugeren betaler for varen de næste tolv måneder, uanset om produktet viser sig ikke at svare til forbrugerens forventninger,« siger Martin Salamon, der er politisk-økonomisk medarbejder i Forbrugerrådet.

»Vi har fuld forståelse for, at man ønsker en succesfuld digitalisering, kan vi ikke få øje på saglige argumenter for at indføre en undtagelsesbestemmelse fra forbrugeraftaleloven for at opnå dette,« siger Martin Salamon.

Teleområdet next?

I dag er forbruger-aftalerne (aviser, fitness osv.) typisk på 12 måneder og har en opsigelse med tre måneders varsel. Det vil sige, at der kan gå 15 måneder, før man kan slippe fri. Den lange frist har ofte resulteret i klager hos Forbrugerrådet.

Derfor er man glade for det kommende loft på maksimalt seks måneder.

Men loven er som sagt endnu ikke færdigskrevet, og på to andre områder er det indtil videre lykkedes for andre brancher at lave undtagelser. Det er ved privat-leasing af biler og så har nogle kulturinstitutioner fået undtagelser for deres abonnementsaftaler.

En branche der tidligere har luftet muligheden for at kunne binde sine kunder i et år er teleindustrien. Men der er næppe udsigt til, at industrien forsøger at tvinge en undtagelse igennem i forbindelse med lovændringen.

Ifølge brancheforeningen Telekommunikationsindustriens direktør Ib Tolstrup er der så vidtfavnende og forskellige meninger til bindingsperioder, at organisationen derfor ikke har en fælles holdning på området.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere