Coop kører Google-stilen

Brugsen, Kvickly og andre butikker registrerer medlemmers personlige varer i indkøbskurven.

Vil du have fordele som medlem hos FDB og Coop, må du acceptere, at detailgiganten registrerer alle dine indkøb, knytter dem til din person og er i stand til at sende dig personlige tilbud.

Sådan er konceptet i det nye fordelsprogram, CoopPlus, som det gamle medlemsejede selskab netop nu sender ud til de hundredtusindvis af medlemmer.

Medlemmet kan vælge at modtage reklamer, som Coop og FDB målretter efter helt specielle grupper. Kæderne med det nye system sende et knaldtilbud på kaffe til alle kunder, der har købt de sorte bønner for nylig. En børnefamilie vil måske modtage tilbud om køb af babymad på tilbud. Eller bleer med rabat.

Anette Høyrup, jurist i organisationen Forbrugerrådet, har længe set tendensen komme snigende. Som verden går fra analog til digital vil firmaer registrere mere og mere for at kunne målrette tilbud.

"Kunderne skal gøre op med sig selv, om der er fordele nok til, at man vil betale prisen i form af mindre privatliv," siger Anette Høyrup.

Coop og FDB's nye fordelsprogram er blandt andet en reaktion på, at flere og flere vælger at putte "nej tak til reklamer" på postkassen. Den medlemsejede kæde må derfor tænke nyt for at få lokket forbrugerne i butikken.

FDB og Coop har tilsyneladende spurgt sig selv: "What Would Google Do?", som også forfatteren Jeff Jarvis har gjort. Kongstanken i Googles forretningsfilosofi er at registrere så mange data som muligt og bruge dem til at ramme kundernes hedeste drømme - om det er så er en lokal restaurant, en bestemt gadget eller billige bleer og babymad.

FDB og Coops datapolitik står i et brev, som indkøbskæden er i gang med at rundsende til medlemmerne (find det i en pdf nedenfor artiklen). Med brevet følger nye medlemskort, som medlemmet skal bruge for at få fordelene i medlemsprogrammet.

Her står der, at kundens varekøb hos Coop, brugsforeningerne eller partnere registreres. Butikkerne gemmer sted, varekøb og pris på varerne. På baggrund af oplysningerne bliver kunder placeret i en bestemt indkøbsgruppe. Medlemmet kan bruge opsparede point til at købe varer med og opnå andre goder.

Det nye program har været længe undervejs, og Datatilsynet har sagt god for ordningen - dog med visse indsigelser. Generelt indhenter Coop og FDB med det nye medlemsprogram "almindelige, ikke-følsomme oplysninger," skrev Datatilsynet allerede for to år siden i en afgørelse - forudsat butikkerne ikke registrerer køb af håndkøbsmedicin. På andre områder er der mere restriktive regler, eksempelvis omkring registrering af personlige oplysninger ved brug af dankort og andre betalingstjenester. Paragraf 85 i loven betalingstjenester giver nogle meget klare begrænsninger om brug personlige oplysninger.

I Coop og FDB's tilfælde kræver Datatilsynet desuden, at velkomstbrevet - som nu bliver sendt rundt til medlemmerne - klart fortæller om konceptændringen og indsamlingen af data.

Datatilsynet har også gjort det klart for Coop og FDB, at de skal sikre et højt niveau af sikkerhed - både ved brug og opbevaring af dataene.

Det er desuden et krav fra Coop, at det klart og gennemskueligt står i brevet, at konceptet er ændret. Medlemmerne skal være klar over, at butikken registrerer deres specifikke varekøb. Oplysningerne om datapolitikken ligger dog ikke frit tilgængelig på internettet.

Samtidig har Datatilsynet stillet krav til, at FDB og Coop ikke videregiver personlige oplysninger til andre parter uden et "udtrykkeligt samtykke" fra kunden.

Anette Høyrup fra Forbrugerrådet mener, at nye fordelsprogrammer á la CoopPlus kan være en glæde for kunder, der ønsker at få gode tilbud. Hun mener dog, at kunderne skal gøre sig nogle tanker om, hvor meget de vil fortælle om sig selv, inden de blindt lader sig overvåge.

"Man skal holde sig for øje, at ens samlede indkøb kan give en meget detaljerert profil over, hvem man er som menneske," siger hun.

To ting er vigtige for forbrugerne mener hun. For det første skal firmaer meget tydeligt fortælle kunderne om, hvad de registrerer. Anette Høyrup synes, at CoopPlus har klaret den del fint. For det andet skal kunderne altid kunne trække sig og få slettet dataene. CoopPlus sletter de personlige data seneste fem år efter udløbet af det kalenderår, hvor købet er foretaget. Hvis medlemmer melder sig ud, slettes alle oplysninger, medmindre lovgivningen kræver andet.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S