Når du leder efter det billigste mobilabonnement er det ikke altid nok at kigge på minuttaksten. Prisen for et minuts samtale er efterhånden så lav, at teleselskaberne forsøger at hente det tabte hjem ved at skrue på andre parametre. Dermed kan et mobilabonnement med lav takst hurtigt ende med at koste mere end et mobilprodukt, hvor minuttaksten ligger i den høje ende.
IT- og Telestyrelsen fortæller at flere teleselskaber er begyndt at taksere pr. ti sekunder eller endda pr. minut. Normalt bliver der ellers takseret pr. sekund, og kunden betaler dermed kun for den tid, der er talt for.
Men når der takseres per minut, bliver kunden opkrævet for et helt minut, selvom der kun tales i nogle få sekunder, og der skal betales for to minutter, selv hvis samtalen sluttes efter 1 minut og 10 sekunder. Hvis man har mange samtaler af få sekunders varighed kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.
En anden parameter der ofte overses er opkaldsafgiften, der kan svinge fra 24 øre og helt op til 50 øre hos de dyreste selskaber.
I forbindelse med udsendelsen af den seneste udgave af prispjecen »Hallo, hallo - Ved du hvad det koster?« anbefaler IT- og Telestyrelsen, at forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på takseringen for at undgå ubehagelige overraskelser.