Forbrugere advares mod kreative mobilselskaber

Konkurrencen på mobilmarkedet har fået teleselskaberne til at tænke kreativt for at få penge i kassen. IT- og Telestyrelsen opfordrer forbrugerne til at være ekstra opmærksomme på takseringen.

Når du leder efter det billigste mobilabonnement er det ikke altid nok at kigge på minuttaksten. Prisen for et minuts samtale er efterhånden så lav, at teleselskaberne forsøger at hente det tabte hjem ved at skrue på andre parametre. Dermed kan et mobilabonnement med lav takst hurtigt ende med at koste mere end et mobilprodukt, hvor minuttaksten ligger i den høje ende.

IT- og Telestyrelsen fortæller at flere teleselskaber er begyndt at taksere pr. ti sekunder eller endda pr. minut. Normalt bliver der ellers takseret pr. sekund, og kunden betaler dermed kun for den tid, der er talt for.

Men når der takseres per minut, bliver kunden opkrævet for et helt minut, selvom der kun tales i nogle få sekunder, og der skal betales for to minutter, selv hvis samtalen sluttes efter 1 minut og 10 sekunder. Hvis man har mange samtaler af få sekunders varighed kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

En anden parameter der ofte overses er opkaldsafgiften, der kan svinge fra 24 øre og helt op til 50 øre hos de dyreste selskaber.

I forbindelse med udsendelsen af den seneste udgave af prispjecen »Hallo, hallo - Ved du hvad det koster?« anbefaler IT- og Telestyrelsen, at forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på takseringen for at undgå ubehagelige overraskelser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere