Forbrugere advares mod kreative mobilselskaber

Konkurrencen på mobilmarkedet har fået teleselskaberne til at tænke kreativt for at få penge i kassen. IT- og Telestyrelsen opfordrer forbrugerne til at være ekstra opmærksomme på takseringen.

Når du leder efter det billigste mobilabonnement er det ikke altid nok at kigge på minuttaksten. Prisen for et minuts samtale er efterhånden så lav, at teleselskaberne forsøger at hente det tabte hjem ved at skrue på andre parametre. Dermed kan et mobilabonnement med lav takst hurtigt ende med at koste mere end et mobilprodukt, hvor minuttaksten ligger i den høje ende.

IT- og Telestyrelsen fortæller at flere teleselskaber er begyndt at taksere pr. ti sekunder eller endda pr. minut. Normalt bliver der ellers takseret pr. sekund, og kunden betaler dermed kun for den tid, der er talt for.

Men når der takseres per minut, bliver kunden opkrævet for et helt minut, selvom der kun tales i nogle få sekunder, og der skal betales for to minutter, selv hvis samtalen sluttes efter 1 minut og 10 sekunder. Hvis man har mange samtaler af få sekunders varighed kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.

En anden parameter der ofte overses er opkaldsafgiften, der kan svinge fra 24 øre og helt op til 50 øre hos de dyreste selskaber.

I forbindelse med udsendelsen af den seneste udgave af prispjecen »Hallo, hallo - Ved du hvad det koster?« anbefaler IT- og Telestyrelsen, at forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på takseringen for at undgå ubehagelige overraskelser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere