I løbet af mindre end et år er antallet af redaktionelle medarbejdere hos de ti største danske netaviser steget fra 50 til 130. Det skriver Industriens Dagblad - Idag, der selv fremover alene skal udkomme på nettet og danne udgangspunkt for en egentlig erhvervsportal.
»Det ser ud til, at aviserne endelig er ved at vågne op. Det er nok sket i erkendelse af, at oplagstallene kun er gået nedad, mens indtægter fra annoncer på nettet kun er gået frem,« siger Helle Nissen Kruse, der har beskæftiget sig med journalistik på nettet i mange år.
Meldingen er den samme hos Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM), hvor formand Christian Peytz ser tegn på, at de danske medier forstærker deres onlineindsats.
»Det danske mediemarked har været præget af konservatisme, hvor de etablerede medier ikke har satset helhjertet på nettet, men der er ved at ske noget nu,« siger Christian Peytz til Industriens Dagblad.
Ifølge Helle Nissen Kruse bør medierne være opmærksomme på, at nettet åbner helt andre muligheder for interaktivitet end papirmediet. Det kan f.eks. være i form af blogs, som allerede bruges af flere medievante aktører i dansk erhvervsliv.