Flere producenter af mærkevarer frygter, at billigere priser på nettet kan mindske værdien af deres brand og forsøger derfor at forhindre, at deres produkter kommer til salg på nettet. Det skriver avisen MetroXpress. Hos E-handelsfonden beklager man at producenterne dermed forsøger at bremse e-handlen.
»Vi hører desværre ret ofte, at producenterne slår sig i tøjret, når de finder ud af, at det er e-handel. Det er fuldstændigt uacceptabelt set fra mit synspunkt, fordi producenterne afskærer både forbrugere og handlende fra en legitim salgskanal,« siger Lars Schmidt, direktør i E-handelsfonden.
En af de producenter der forsøger at blokere nethandel er Asics, der laver løbesko. En netforhandler i Fredericia har netop indbragt sagen for Konkurrencestyrelsen, hvor man ikke vil kommentere den konkrete sag.
»Men hovedreglen er, at leverandørerne selv kan bestemme, hvor og hos hvem de vil handle, ligesom de selv bestemmer, hvem de vil sælge til,« siger kontorchef Hans Kirkegaard til MetroXpress.