Digitalt indhold driver den nye verdensøkonomi

- Danske topchefer skal som deres kolleger i udlandet glemme alt om, hvordan de plejer at drive deres forretning. De skal i den forbindelse ikke blot revurdere om de fortsat skal fremstille de samme produkter som de sælger i dag - og det skal de formentlig ikke - de skal også hurtigst muligt gøre plads for den unge generation, som i modsætning til dem der bestemme i dag, er opvokset til at kunne håndtere hurtige forretninger på den digitale markedsplads.


Det sagde amerikaneren Douglas Aldrich til en gruppe førende danske erhvervsfolk under et topseminar i København, hvor Aldrich præsenterede sin nye bog, Mastering the Digital Marketplace. Doug Aldrich er vicepræsident i det internationale management konsulentfirma, A.T. Kearney, hvor han har ansvaret for rådgivning af nogle af verdens største koncerner inden for den nye digitale økonomi.


- Vi har set hvordan de første pionerer har udnyttet internettet til at sælge cd'ere, bøger og computere til et stadig større marked, som ved årets udgang tæller omkring 88 millioner mennesker, som alle er indstillet på at bruge deres kreditkort på webben. Men det spændende, og det som for alvor får udviklingen til at rykke, bliver når bilfabrikkerne, kraftværkerne og alle de andre store internationale koncerner integrerer internettet i deres virksomhed. Og det er faktisk det, vi begynder at opleve nu, siger Aldrich.


Nogle af drivkræfterne i markedet - udover de unge, forstås - vil i følge Aldrich blive stadig mere intelligente organisationer, stadig mere intelligente produkter og stadig mere intelligente markeder. En gennemgående tendens på fremtidens digitale marked er, at fokus flytter sig fra selve produktet til det digitale indhold.


- Hvem finder det attraktivt at sælge en cd-afspiller til tusind kroner med en profit på måske hundred kroner på, når man kan stort set kan tjene det samme på at sælge en cd'er, som blot koster et par kroner at fremstille. Forskellen er, at når man har solgt en cd-afspiller, leverer man en masse jern og teknologi, som man aldrig får igen. Når pladeselskabet har solgt en cd'er, har det stadig det digitale indhold tilbage, som ejerne kan sælge igen og igen, siger Aldrich.


Bogen kan downloades fra www.atkearney.com.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Højer og Lauritzen ApS
    Distributør af pc- og printertilbehør.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

    IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

    24. september 2025 | Læs mere


    NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

    Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

    30. september 2025 | Læs mere


    Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

    Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

    02. oktober 2025 | Læs mere