Fladskærms-kunder dropper Føtex

Stadigt større fladskærms-tv til stadigt færre penge kan danskerne ikke sige nej til. Trods alle krisetegn købte vi sidste år så mange flade fjernsyn, at salget slog rekord. Kun Bilka og Føtex har ingen succes.

De færreste gider købe lavpris-tv i Bilka og Føtex, når man kan få federe fjernsyn til lige så rimelige penge på nettet.

Det synes at være konklusionen på seneste regnskab fra AP Møller-koncernen, hvis man sammenholder med nye tal fra Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, BFE.

Dansk Supermarked, der står bag Føtex, Netto, Bilka og Salling, måtte melde om tilbagegang i indtjeningen på ti procent i forhold til året før. Tilbagegangen skyldes svigtende salg af såkaldt varige goder.

"De sælger ikke så meget i Bilka og Føtex, da folk ikke længere køber deres fladskærme derude," siger Steven Brooker, analytiker i SEB Enskilda, til Børsen.

Men faktisk købte danskerne flere fladskærme end nogensinde før i 2008.

I alt blev 630.000 styk flade apparater langet over
diskene. Det er en stigning på 13 procent og ny rekord, påpeger BFE.

Samlet set gik omsætningen tilbage, fordi de enkelte fjernsyn er faldet så meget i pris, at den stigende mængde ikke kunne opvejes.

Samme udvikling gør sig ifølge BFE gældende for bærbar navigation. Her steg salget med 9 procent målt i styktal, mens salget målt i samlet omsætning faldt med 13 procent.

På Blu-ray siden er der også fremgang - endda så meget, at BFE mener, at formatet står foran et gennembrud. Sidste år blev der solgt 12.000 Blu-ray-afspillere, og i år regner branchen at få afhændet 50.000.

Brancheorganisationen kalkulerer med at fladskærms-salget bliver uændret i 2009 - hvor man altså forventer at 630.000 danskere vil købe nyt fladtv.

Indkøbsbølgen fører dog kun langsomt til, at det gammeldags billedrørsapparat trænges væk. Af de 5,6 millioner fjernsyn, der ifølge BFE befinder sig i de danske hjem, er mindre end halvdelen - 1,9 millioner - fladskærme, og kun 1,4 million af dem er HD-ready (eller højere).

Formpipe Software A/S

Senior Product Manager

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sektionschef til Enterprise Arkitektur i Forsvaret på Østerbro

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car