Surftown: De andre snyder

Webhotellet Surftown forsøger at efterleve Forbrugerombudsmandens retningslinjer. Men konkurrenterne slipper uden konsekvens af sted med ulovligheder, mener Surftown, der hævder at have tabt millioner på at være klassens duks.

Webhotellet Surftown føler sig svigtet af Forbrugerombudsmanden.

Ombudsmanden er nemlig gået i gang med et halvhjertet forsøg på at rydde op i webhotelbranchen, og indtil videre har betræbelserne kun givet økonomiske hug til Surftown. Konkurrenterne slipper for videre tiltale, selv om de foretager ulovligheder, mener det forudrettede webhotel.

Kritikken skyldes, at Forbrugerombudsmanden sidste år gav Surftown en bøde på 50.000 kroner, fordi firmaet glemte at oplyse moms på sine priser til private. I erkendelse af det ændrede Surftown både prismærkningen og en række andre ting, der ifølge firmaet giver kunderne bedre betingelser, end loven kræver.

Ifølge marketingschef Thomas Folmann hos Surftown havde man nemlig håbet på, at Forbrugerombudsmandens indsats var starten på en tilbundsgående oprydning i webhostingsbranchen, der er kendt for en række kritisable betingelser.

Surftown fjernede derfor også sine automatiske bindinger på 12 måneder, hvilke blev gjort ulovlige i en sag mod Viasat for tre år siden.

Nu står Surftown tilbage som branchens duksedreng, for en stribe af konkurrenterne kræver stadig, at kunderne tvinges til at betale for et helt år, hvis de glemmer at opsige det. Og det undrer marketingschefen, at ombudsmanden ikke griber ind over for bindingerne.

»Uden at gå i detaljer omkring vores omsætning kan jeg godt afsløre, at vores nye praksis omkring bindingsperioder har kostet millioner på bundlinjen. Og de penge havde jeg da hellere anvendt på at konkurrere på lige vilkår med resten af branchen,« skriver Folmann på Surftowns blog.

Til Politiken forklarer procedurefuldmægtig Susanne Richter hos Forbrugerstyrelsen, at man ikke har ressourcer til at gribe ind over for hele branchen, men at man kun vil kaste sig over de firmaer, som kunderne klager over.

Styrelsen venter desuden på en revision af forbrugeraftaleloven, som forventes vedtaget i december. Ændringerne vil generelt gøre det ulovligt at binde forbrugere til abonnementer ud over seks måneder. Efter den sjette måned skal det dog være muligt at forlade et firma med en måneds varsel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere