Elselskaber afviser kundekritik af bredbåndseventyr

Kritikken fra de store elkunder af milliard-investeringer i fiberbredbånd preller af på elselskaberne.

Det gør ikke synderligt indtryk hos landets elselskaber, at en række af deres allerstørste kunder protesterer kraftigt mod elselskabernes igangværende projekter om at bruge milliard-beløb på udrulning af fiberbredbånd.

»Vi ville meget gerne lytte til dem, der har forstand på det. Men hvad ved Danisco reelt om infrastruktur,« spørger teknisk direktør i Nesa, Lars Lorensen, retorisk som svar på kritikken fra Foreningen af Slutbrugere af Energi (FSE), der tæller 35 af landets mest energislugende virksomheder, heriblandt Danisco og Carlsberg.

Foreningens formand, Peter M. Nielsen, langede i IT-avisen ComON tirsdag ud efter elselskabernes milliard-investeringer i fiberbredbånd.

»Det skal de ganske enkelt holde sig fra, for de har ikke forstand på det,« sagde Peter M. Nielsen, der frygter at elkunderne kommer til at betale regningen, hvis elselskaberne taber penge på bredbåndseventyret, når de skal konkurrere med blandt andet teleselskaberne.

Hos elselskabet Nesa forsvarer man sig med, at man netop har forstand på at levere infrastruktur, og bredbåndsnettet blot er infrastruktur ligesom elforsyningsnettet.
Lars Lorensen forsikrer dog, at pengene til bredbåndsinvesteringer, i hvert fald hos Nesa, bliver holdt adskilt fra den almindelige forretning.

Hos Sydvest Energi, der forsyner det meste af Sønderjylland med strøm, vinder kritikken heller ikke gehør.
»Vi har et produkt liggende som vi i forvejen bruger til fjernstyring af elmålere, brændselsceller og decentrale varmeværker. Hvorfor så ikke udnytte det fuldt ud, ved at tilbyde kommercielle fiberforbindelser,« spørger Ebbe Seligmann, der er administrerende direktør i Sydvest Energi.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil