VELUX A/S har netop frigivet sin nyeste Internet-løsning på adressen www.VELUX.com. Det sker fire år efter, at VELUX i oktober 1995 som en af de første danske virksomheder fik egen site på Internet. Løsningen er bygget op som en fælles site, hvortil der er knyttet en række nationale sites. Det skal gøre det muligt for firmaet at servicere kunderne på en målrettet måde, idet ikke bare produkterne, men også byggereglementer, arkitektur og byggetraditioner varierer fra marked til marked.
Den fælles site indeholder en generel del samt særlige områder for arkitekter ("Architect's Lounge") og slutbrugere ("Homeowners' Corner"). I arkitekt-delen kan man eksempelvis efter registrering komme i dialog med andre fagligt interesserede. Her kan indretning, indeklima, tagrenoveringer, design og byggereglementer diskuteres.
Den ansvarlige for VELUX markedskommunikation, Michael Kragh Rasmussen, siger: - Vi har fundet ud af, at eet er at komme på Internet - et andet er at være der. I vores nye løsning går vi fra transaktioner af materiale og informationer til interaktive kunderelationer. Internet er efter vores opfattelse ikke en ny reklamekanal eller et ekstra medie i rækken af de øvrige medier, vi bruger i markedskommunikation. Det er en ny måde at gøre forretning på, hvor vi er i interaktiv dialog med vores omgivelser og kan servicere kunderne individuelt - en-til-en marketing, siger han.
For danske brugere er der foruden den nye generelle VELUX site også adgang til en lokal dansk site på adressen www.VELUX.dk. På denne site kan kunderne, som det foreløbigt eneste land, hvor VELUX er til stede, bestille f.eks. rullegardiner og persienner til senere levering hos en forhandler.