M1 atter i Forbrugerrådets søgelys

Et overtræk på fire øre tillægges et gebyr på 50 kroner hos mobilselskabet M1. Det får Forbrugerrådet til at advare om det, der står med småt i flere lavpriselskabers forretningsbetingelser.

Konkurrencen mellem telebranchens lavprisselskaber er så hård, at der skal tjenes penge på uoverskuelige gebyrer. Det mener Forbrugerstyrelsen.

En vred M1-kunde kan i dagens udgave af avisen 24timer fortælle om et overtræk på fire øre, der blev pålagt et gebyr på 50 kroner.

Det er 1.250 gange mere end det udestående beløb.

»Det er klart, at beløbet, som selskabet kræver ind, skal stå mål med det skyldige beløb. Når fire øre bliver til 50 kroner, så er der ingen tvivl om, at det er ude af proportioner,« siger Thomas Hopp, der er telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Sagen får rådet til at råbe vagt i gevær i forhold til hele branchen.

»Konkurrencen om minutpriserne er benhård, så derfor må mobilselskaberne kræve penge ind på afgifter og gebyrer. Det er tit helt uoverskueligt med disse gebyrer, som gør det meget svært for kunderne at finde ud af de reelle udgifter,« siger Thomas Hopp.

Han understreger dog, at M1 ifølge hans overbevisning ikke har brudt nogle regler med det forholdsmæssige høje gebyr, da det er nævnt i firmaets forretningsbetingelser.

M1s direktør Mads Peter Veiby forklarer til 24timer, at de 50 kroner er et standardbeløb, som ikke tager højde for kundernes egentlige gæld. Han lufter dog muligheden for, at en kommende ændring i firmaets administration vil medføre, at gebyrets størrelse bliver afhængigt af størrelsen på kundens overtræk.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Oleksandra Kolesnyk som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Thisted. Hun har tidligere beskæftiget sig med uddannelsen, da hun startede den hos Bestseller i Spanien - hun viderefører den nu hos netIP. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S