AOL og Yahoo har nu reageret på det voksende spam-problem ved at indgå et samarbejde med firmaet Goodmail, som har udviklet en særlig teknologi til håndtering af e-mail.
I dag bliver alle indlejrede billeder og hyperlinks fjernet fra elektroniske breve til AOL's brugere, hvis systemet opdager, at den samme mail er sendt til et stort antal modtagere.
Denne forholdsregel skal beskytte mod spam, men kan samtidig skabe problemer for virksomheder og organisationer, der rundsender nyhedsbreve eller lignende til deres kunder eller medlemmer.
Derfor har AOL indført en såkaldt Enhanced Whitelist med godkendte firmaer, der har tilladelse til at sende massemails til AOL's brugere. Hvis firmaet er på denne liste, bliver billeder og hyperlinks ikke fjernet fra mailen.
Det er denne liste, som nu skal suppleres eller afløses af Goodmails teknologi. Med dette system bliver e-mails fra godkendte afsendere udstyret med et kryptografisk stempel, CertifiedEmail, hvor modtageren kan se, at afsenderen er blevet godkendt af Goodmail.
AOL og Yahoo vil fremover tillade billeder og hyperlinks i e-mails med dette CertifiedEmail-stempel, og samtidig bliver beskederne fremhævet i indbakken hos modtageren.
Goodmail stiller en række krav til virksomheder som ønsker at sende CertifiedMail, herunder at der kun må være meget få eller ingen klager fra modtagerne.
Men det vigtigste krav er nok, at der skal betales 399 dollar for at blive tilmeldt og yderligere brøkdele af en cent per mail.
Selvom det ikke lyder af meget, kan det hurtigt løbe op for virksomheder, der sendes titusindvis af mails om dagen. Men Goodmail lover dog, at velgørende organisationer kan bruge tjenesten gratis - ihvertfald i 2006.